DSO Ozon Publicatiestandaard Upgrade

Nieuw

Functie omschrijving

Omschrijving Beheer en Ontwikkeling IT
Waar loopt de grens tussen uw tuin en die van uw buurman? En welk vastgoed is van wie? Het Kadaster registreert van al het vastgoed (grond en gebouwen) in Nederland wie welke rechten heeft. We hebben heel veel data over alles onder, op en boven de grond en willen maximale waarde halen uit deze data. Naast onze wettelijke taak, beheert het Kadaster ook voorzieningen van andere organisaties, de Landelijke Voorzieningen. Zo beheren wij onder andere de WOZ Landelijke Voorziening en de Basisregistratie Adressen en gebouwen (BAG): alle adressen en gebouwen in Nederland, zoals bouwjaar, oppervlakte, gebruiksdoel en locatie op de kaart.

Algemeen
De uitvoering van de interne bedrijfsprocessen van het Kadaster wordt in grote mate ondersteund door geautomatiseerde informatiesystemen en gegevensbestanden. Ook de dienstverlening aan de klanten van het Kadaster wordt in grote mate ondersteund door systemen die digitale producten en diensten leveren. Goed ingerichte toegangscontrole speelt hierbij een grote rol; ‘wie mag gebruik maken van welke informatiesystemen, diensten en gegevens en om welke reden’ en ‘hoe wordt dit goed beheerd’ zijn belangrijke thema’s die mede bepalen in welke mate de belangen van het Kadaster en de klant worden geborgd en op basis waarvan voldaan kan worden aan wettelijke eisen.

Omschrijving project
Voor de DSO OBO Kadaster zijn wij op zoek naar een Senior Java ontwikkelaar voor het realiseren van de upgrade van de STOP standaard in alle Ozon applicaties.

Het Kadaster is ketenpartner in het Digitaal Stelsel van de Omgevingswet (DSO). We zijn samen met andere ontwikkelpartners georganiseerd in operationele beheerorganisaties (OBO’s). De diensten die de verschillende OBO’s ontwikkelen en beheren, vormen de operationele keten van het DSO-LV.

Met de Omgevingswet wil de overheid de regels voor ruimtelijke ontwikkeling vereenvoudigen en samenvoegen, zodat het bijvoorbeeld makkelijker is om bouwprojecten te starten. De Omgevingswet is een bundeling van 26 wetten en regels over ruimtelijke ordening, wonen, infrastructuur, milieu, water en natuur. De Omgevingswet moet verheldering en efficiëntie bieden. Een samenhangende benadering moet leiden tot een goede en duurzame fysieke leefomgeving.

De dienst Ozon vervult een belangrijke rol in het Digitaal Stelsel Omgevingswet door Omgevingsdocumenten van de Bevoegd Gezagen te valideren en te registreren en vervolgens beschikbaar te stellen via diverse API’s. Op basis van de API’s van Ozon is het onder andere mogelijk Omgevingsdocumenten te bekijken in de GEO-viewers van het DSO. Daarnaast maken ze een koppeling met Toepasbare Regels mogelijk waarmee burgers worden geholpen bij het aanvragen van een vergunning.

Opdrachtomschrijving
Je gaat de features van de Ozon roadmap van 2025 uitwerken voor de volgende upgrades:

  • Realisatie upgrade STOP 1.4 en IMOW 3.1.
  • Voorbereiden upgrade STOP 1.5 en IMOW 3.2.

Je stemt je werkzaamheden per kwartaal af met de PO, zodanig dat je beide opdrachten afgerond kan opleveren op 31-12-2025.

Je werkt in sprints van twee weken. Voor de verantwoording voor werk demonstreer je in de sprints gerealiseerde stories aan de PO van Ozon en je laat je gecommitteerde software reviewen door de Software Architect. Daarnaast worden je producten, als onderdeel van de DSO-LV, meegenomen in de ketenacceptatie en -performancetest, voordat ze worden geïmplementeerd op de Productieomgeving.
Aan het eind van elk kwartaal verzorg je een demo van de werk tijdens de DSO PI planningsdagen.

Voor het realiseren van deze opdracht werk je binnen de functionele en technische kaders van de business architectuur en IT-architectuur. Voor overdraagbare en beheersbare producten werk je tevens volgens de Kadaster programmeer richtlijnen. Je referenties hiervoor zijn de Product Owner, de Business Analist en Software Architect van Ozon.

Belangrijkste technieken, methoden en tools

  • Java (21);
  • Spring Boot (3);
  • OpenAPI;
  • PostgreSQL / PostGIS;
  • XML/GML;
  • GeoJSON;
  • Hibernate;
  • Swagger;
  • JPA;
  • Redis;
  • RabbitMQ;
  • Container technologie (Docker, Kubernetes, Cloud);
  • CI/CD tooling (Git, Tekton, ArgoCD, Maven).

Werkzaamheden

De belangrijkste verantwoordelijkheden zijn

  • Zelfstandig realiseren van de features die zijn aangegeven in de opdrachtomschrijving;
  • Het toepassen van je specialistische kennis van de publicatiestandaard STOP en het informatiemodel IMOW;
  • Het volgen van de bunsiness- en software architectuur en de programmeer richtlijnen;
  • Tweewekelijks verantwoorden van je werk in de vorm van demo’s en reviews;
  • Elk kwartaal, tijdens DSO PI planning, een demo van (de voortgang van) je werkzaamheden;


De op te leveren resultaten zijn

  • Op 31-12-2025 de afgeronde upgrade van Ozon naar STOP 1.4 en IMOW 3.1;
  • Op 31-12-2025 de uitgewerkte voorbereiding van de upgrade van Ozon naar STOP 1.5 en IMOW 3.2;
  • Goed voorbereide en gedetailleerde stories voor elke sprint;
  • Een realistische sprintplanning voor elk kwartaal;
  • Elke sprint de met de PO afgestemde stories , goedgekeurd in de ketentesten;
  • Code van goede kwaliteit, geschreven op een manier dat andere ontwikkelaars dit ook begrijpen;
  • Sonar code score minimaal 3x B (Security, Reliability, Maintainability);
  • Een gedegen testdekking voor je code, minimaal 80%;
  • Documentatie van de producten, als documenten in GIT en als comments in je code;

Functie eisen

  • De kandidaat is beschikbaar vanaf 01-01-2025 tot en met 31-12-2025 voor minimaal 40 uur per week.
  • Minimaal HBO werk- en denkniveau.
  • Minimaal 8 jaar ervaring met Java ontwikkeling.
  • Minimaal 5 jaar ervaring met Spring Boot, OpenAPI, Swagger, PostGIS, XML/GML, (Geo)JSON.
  • Minimaal 2 jaar ervaring met software ontwikkeling voor het DSO en de standaarden STOP en IMOW.
  • Taalniveau Nederlands minimaal B2.

Competenties

Competenties waar de kandidaat over dient te beschikken:
• Resultaatgericht;
• Helicopterview;
• In staat om zelfstandig binnen een organisatie te bewegen en omgevingssensitief;
• Communicatief zowel schriftelijk als mondeling sterk;
• Proactief en initiatiefrijk;
• Analytisch vermogen.

Extra info

  • Standplaats: Apeldoorn
  • Startdatum: 1 januari 2025
  • Einddatum: 31 december 2025
  • Optie tot verlenging: 1 keer met 3 maanden
  • Uren per week: 40

De verificatiegesprekken zullen plaatsvinden op 2 december 2024 via MS Teams. Deze datum staat vast en hier wordt niet van afgeweken.

Locatie

Apeldoorn

Publicatiedatum

11.11.2024

Publicatie eindigt

20.11.2024

Contactpersoon

Foeken

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!