Business Change Coordinator

Nieuw

Functie omschrijving

Als onderdeel van het programma Eerder beginnen: Senior business change coördinator voor de implementatie en borging van alle veranderingen in structuur en gedrag, incl. continue verbeteringscyclus.

Het gaat om het business change management traject van Eerder beginnen. Dit gaat niet alleen over training op kennis en vaardigheden, maar ook daadwerkelijke gedragsveranderingen.

Dit vereist een pragmatische maar gestructureerde aanpak, waarbij interventies gaandeweg situatie-afhankelijk worden ingezet.

Er ligt een aanpak, een actueel assesment en een roadmap. Deze moet opgepakt en tot executie en verbetering worden gebracht

Wat is een Business Change Coördinator?

Als Business Change coördinator ben je continu in gesprek met de werkstroomleiders om de veranderingen met passende interventies te borgen binnen de betreffende werkstromen waar zij voor verantwoordelijk zijn. De Business change coördinator neemt hierin de lead.

De business change coördinator zorgt voor eigen oren en ogen in de organisatie: bouwt een eigen netwerk in de business, weet wat er speelt, leert wat werkt en wat niet werkt, om als volwaardige sparring partner gezamenlijk met de werkstroomleiders interventies te richten en te realiseren.

Rolbeschrijving:
Achtergrond:
Het elektriciteitsnetwerk raakt vol. Steeds meer bedrijven komen op de wachtrij. Dat gaat misschien ook gelden voor particulieren. We zullen onorthodoxe maatregelen moeten nemen en in de tussentijd zullen we het netwerk minimaal moeten verdubbelen. De bouw van ons huidige netwerk heeft 100 jaar geduurd. De verdubbeling zal in de komende jaren moeten plaatsvinden, met grote ruimtelijke schaarste.

Terwijl we de komende jaren onze bestaande netcapaciteit slimmer en beter moeten benutten is de hoofdmoot: onze netcapaciteit uitbreiden. De Stedin strategie luidt: bouwen, benutten, beheren. Bij bouwen hoort: sneller /meer tegelijkertijd bouwen én het eerder beginnen met bouwen.

De voorbereiding van projecten duurt vaak langer dan de bouw zelf vanwege o.a. ruimtelijke ordeningsprocessen en het verwerven van grondposities. Het strategisch initiatief Eerder beginnen richt zich op het verkorten van deze doorlooptijd, om sneller van idee naar plan naar realisatie te komen als het gaat over uitbreidingen van ons transport- en distributienet.

Dit kunnen we niet alleen. Samen met lokale overheden en provincies moeten we verder vooruit in de tijd dan nu onze infrabehoefte borgen in plannen. Fysieke ruimte voor nieuwe transport- en distributiestations in de bebouwde omgeving is essentieel. Alleen door onze lange termijn plannen vroegtijdig te verankeren in plannen van onze stakeholders borgen we dat we alle klanten tijdig kunnen blijven voorzien van transportcapaciteit en weten we congestie te voorkomen. Dit betekent een intensivering en professionalisering van het (regionaal) Stakeholdermanagement.

Transparantie en consistentie zijn daarbij randvoorwaardelijk: we moeten het eerlijke verhaal naar buiten te brengen over knelpunten, oplossingen en handelingsperspectief. Daarmee bouwen we aan wederzijds begrip en vertrouwen, als basis voor medewerking en samenwerking.

En om transparant te kunnen zijn, moeten we ook intern enkele essentiële capabilities verder ontwikkelen. Zo moeten we leren objectief pijnlijke keuzes te maken en te prioriteren waar we onze schaarse resources inzetten. En we moeten beter sturen op de het oplossen van de knelpunten in het net. Welke maatregelen nemen we, en wat is de precieze status van die maatregelen? Hier moeten we meer grip op krijgen, zodat we beter op kunnen sturen én zodat we hier transparant over kunnen zijn naar onze stakeholders.

Het strategisch programma Eerder Beginnen kent 6 werkstromen:
1. Ruimte voor Transportnet
2. Ruimte voor Distributienet
3. Regionaal Stakeholdermanagement
4. Transparantie
5. Prioriteren
6. Sturen op knelpunten

Elke werkstroom bouwt middels verschillende verbeteringen aan specifieke capabilities. En dat leidt ertoe dat voor veel betrokkenen er iets verandert: processen, rollen, IT, samenwerkingsverbanden, dingen worden anders. Alle betrokkenen moeten dat begrijpen, willen, vertrouwen, kunnen, durven, doen, doorzetten. Ook moeten we er voor zorgen dat de betrokkenen samen blijvend verbeteren (PDCA) zodat we het programma of onderdelen ervan op enig moment kunnen opheffen.

Hiervoor hebben we separate aandacht middels een business change traject, met een pragmatische maar gestructureerde aanpak. Deze passen we toe voor onderdelen van het programma maar ook voor het programma als geheel.

Functie eisen

  • De kandidaat gaat akkoord met detachering
  • Kandidaat dient de Nederlandse taal machtig te zijn in woord en geschrift, een aanbieding op deze aanvraag is hierbij een akkoordverklaring
  • Kandidaat heeft minimaal een aantoonbare afgeronde WO opleiding in richting Business Change of Bedrijfskunde
  • Kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in een soort gelijke rol
  • Kandidaat heeft aantoonbare ervaring met integrale risico analyses, werkstromen in kaart brengen, stakeholder management en verandermanagement.
  • Het CV is voorzien van referenties (naam, functie en contactgegevens referent) of deze kunnen op aanvraag aangeleverd worden.

Wensen:

  • Indien kandidaat eerder werkzaam is geweest binnen Stedin dan dient de reden van vertrek in het CV te staan. Tevens worden intern referenties ingewonnen. Mocht de reden van vertrek en de referentie(s) niet overeenkomen, dan wordt de toelating in het Dynamisch Aankoopsysteem ontnomen.

Competenties

  • Goed kunnen plannen
  • Verantwoordelijkheidsgevoel
  • Flexibele instelling
  • Goede communicatieve vaardigheden
  • Resultaatgericht
  • Proactief
  • Luistervaardig

Ervaring met business change management in corporate omgeving. Bij voorkeur in de netbeheerderswereld, liefst ervaring met Stedin, in het Transitie-domein. Breed perspectief, analytisch snel, luistervaardig, organisatie-sensitief, positief, productief, zelfredzaam. Belangrijk: pragmatiek, executie, overzicht. Affiniteit met en vaardig in communicatie

Extra info

Startdatum: 18-11-2024
Einddatum: 30-06-2025
Optie tot verlengen: Ja, bij goed presteren
Aantal uur per week: 32 uur
Let op! Eventuele intakegesprekken zullen plaatsvinden op 18 en 19 november.
Eventueel 2e gesprek vindt plaats op 20 november! De gesprekken zullen niet op een ander moment plaats vinden.

Locatie

Rotterdam

Publicatiedatum

08.11.2024

Publicatie eindigt

12.11.2024

Contactpersoon

Foeken

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!