Beleidsmedewerker Ruimtelijke Ordening/Vergunningverlener

Nieuw

Functie omschrijving

Gemeente Zoeterwoude is volop in ontwikkeling. De Omgevingswet is geïmplementeerd, ons omgevingsplan staat in de steigers en we beginnen aan onze omgevingsvisie. Ondertussen gaan de reguliere werkzaamheden, zoals vergunningverlening en het maken van bestemmingsplannen voor ruimtelijke projecten, gewoon door. In verband met het moeilijk in te vullen vacatures in team Ruimte en team Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving publiceren wij de gecombineerde opdracht Beleidsmedewerker RO/Vergunningverlener.

Wat ga je doen?

Als Beleidsmedewerker Ruimtelijke Ordening bij onze gemeente ben je een duizendpoot die zich bezighoudt met alle onderdelen van ons vakgebied. Je bent verantwoordelijk voor zowel planvorming als visievorming, je vertegenwoordigt de gemeente in de regio en je kunt vraagstukken integraal oppakken.

Mogelijke of denkbare werkzaamheden Beleidsmedewerker RO:

  • Het toetsen van ruimtelijke initiatieven aan gemeentelijk beleid en beleid van andere overheden.
  • Het in behandeling nemen van principeverzoeken van initiatiefnemers.
  • Het in behandeling nemen en coördineren van planologische procedures met advisering aan college en gemeenteraad.
  • Het voorbereiden en op (laten) stellen van bestemmingsplannen.
  • Het opstellen en coördineren van een geconsolideerd bestemmingsplan voor het hele grondgebied van de gemeente.
  • Het bijdragen aan de totstandkoming van ruimtelijk beleid en advisering van het college over ruimtelijke vraagstukken.
  • Het behandelen van juridische vraagstukken op het terrein van de ruimtelijke ordening, bezwaar- en beroepsschriften en vertegenwoordiging van de gemeente bij de rechtbank of Raad van State.
  • Het leveren van een bijdrage aan de implementatie van de Omgevingswet en het opstellen van omgevingsplannen en de omgevingsvisie.

Voor ons team Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving zoeken wij een Vergunningverlener.

Als Vergunningverlener ben je verantwoordelijk voor het gehele casemanagement van de vergunningverlening: van vooroverleg en initiatief tot en met het besluit op een aanvraag om een omgevingsvergunning. Jij voorziet onze inwoners en ondernemers van de juiste informatie wanneer zij checken of hun situatie om een vergunning vraagt. Je controleert aanvragen aan relevante wet- en regelgeving (bijvoorbeeld het bestemmingsplan en Bouwbesluit) en verzamelt adviezen, bijvoorbeeld van de Omgevingsvisie, welstand, milieu en parkeren.

Belangrijke vaardigheden:

  • Procesplanning, integraliteit, samenwerking en analytisch denkvermogen zijn hierbij erg belangrijk.
  • Je adviseert, waar nodig, het management en bestuur in maatschappelijke context, zoals bij de samenwerking met in- en externe partners, andere teams, de Omgevingsdienst, ondernemers en overige belanghebbenden.
  • Hierbij stel je je flexibel op en denk je op een positieve en proactieve manier mee.
  • Je volgt de ontwikkelingen op het gebied van wet- en regelgeving en denkt mee over noodzakelijke toekomstige aanpassingen in de werkprocessen.
  • Tot slot help je je collega’s waar je kan, want Zoeterwoude is een kleine gemeente met een grote omvang aan werkzaamheden.

Omschrijving kandidaat

Wat neem je mee?

Om deze gecombineerde functie goed en met plezier uit te kunnen voeren verwachten wij dat je beschikt over een HBO werk- en denkniveau blijkend uit een afgeronde opleiding op het gebied van Ruimtelijke Ontwikkeling en/of een bouwkundig of een juridisch-planologische diploma. Of dat je dit niveau hebt bereikt door relevante werkervaring en vakgerichte opleidingen. Je hebt gemeentelijke ervaring en een goede antenne voor bestuurlijke verhoudingen. Communicatief ben je sterk, je bent in staat om zowel intern als extern de belangen van de gemeente te behartigen. Wij gebruiken hierbij begrijpelijke taal. Je hebt een flexibele werkhouding en denkt pro actief mee. Het is noodzakelijk dat je gelijk zelfstandig de werkzaamheden kunt oppakken. Uiteraard kun je altijd terecht bij collega’s, maar we verwachten een grote mate van zelfstandigheid en ervaring.

Functie eisen

  • Startdatum op 28 november 2024;
  • Minimaal 5 jaar ervaring als Vergunningverlener en/of Beleidsmedewerker RO;
  • HBO werk- en denkniveau;
  • Kennis van Omgevingswet, bouwbesluit, woningwet en verdere relevante toetsingskaders.

Wensen

  • Aantoonbare beschikking over passende diploma op hbo-niveau zoals een bouwkundig of juridisch planologisch diploma met ruime ervaring en passende vaardigheden in het omgevingsrecht;
  • Aantoonbare affiniteit met omgevingsrecht;
  • Minimaal 5 jaar ervaring als zowel Vergunningverlener en Beleidsmedewerker RO is een pré;
  • Beschikbaar voor minimaal 32 uur per week, 36 uur per week beschikbaar is een pré;
  • Voor de functie relevante gevolgde trainingen of cursussen is een pré;
  • Voorbeelden waaruit blijkt dat de kandidaat beschikt over de gevraagde kennisen ervaring.

Competenties

• Transparante communicatie en klantgericht;
• Samenwerkingsgericht;
• Proactieve en flexibele denker, denkt in mogelijkheden en kansen;
• Oog voor tegenstrijdige belangen;
• Omgaan met deadlines;
• Oog voor politiek-bestuurlijke verhoudingen binnen de organisatie;
• Stressbestendig;
• Toelichting op de gevraagde ervaring

Extra info

De initiële duur van de overeenkomst bedraagt 12 maanden, 36 uur per week, met optie tot verlenging van maximaal 36 maanden. De aanvangsdatum van de overeenkomst is op 27 november 2024.

Gesprekken kandidaten 19 en 20-11-2024

Locatie

Leiden

Publicatiedatum

05.11.2024

Publicatie eindigt

13.11.2024

Contactpersoon

Foeken

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!