- ZZP / Freelance
- 103,25
- 32 uur p/w, 6 mnd
Manager P&O
Functie omschrijving
Team Organisatieadvies wil zich blijven ontwikkelen in het zijn van een team dat de grote opgaven overziet en vanuit de strategische P&O lijnen opereert. Dat externe ontwikkelingen volgt en weet te verbinden met interne behoefte en waarden. Een team dat adviseert, anticipeert en complexe en minder complexe organisatievraagstukken begeleidt. Dat het kwaliteit van leiderschap versterkt. Dat teams versterkt in het realiseren van de opgaven en expertise en kennis brengt die daarvoor nodig is. Waarbij goede ondersteuning en duidelijke kaders vanzelfsprekend zijn en actief bijdragen aan het welzijn en motivatie van medewerkers.
Met een gebalanceerde kwalitatieve mix van expertise en capaciteit op strategisch, tactisch en operationeel niveau dragen wij dan bij aan een professionele, bevlogen, wendbare en lerende organisatie.
De opgaven zijn daartoe zijn:
- Organisatie- en leiderschapsontwikkeling
Je maakt onderdeel uit van het gremium DT+, dat bestaat uit het DT, de ‘CIO’ en de concern controller, waarmee minimaal tweewekelijks overleg plaatsvindt over diverse concern-onderwerpen. Jij vertegenwoordigt de portefeuille organisatieontwikkeling en het perspectief van de werkgever en het menselijk kapitaal in de onderwerpen die op tafel liggen. Het gaat zowel over span of attention en wijzigingen in de organisatie-inrichting, over AI en de impact op de organisatie, over meer sturing (op basis van dashboards) vanuit directie als ook organisatieontwikkelthema’s zoals bevlogen leiderschap en duidelijkheid.
- Doorontwikkeling van het team
Het team is afgelopen jaar gegroeid, mede doordat er vanaf 1 januari 2025 ongeveer 100 medewerkers vanuit het Sociaal Domein bij ons in dienst komen en onze dienstverlening daarmee uitbreidt (op HR advies, P&O en SA ondersteuning en recruitment). Daarnaast wordt recruitment als business expertise neergezet, door corporate recruiters aan ons team toe te voegen. Dit cluster staat aan de vooravond van nieuwe processen, samenwerkingen, dienstverlening en projecten. Er liggen al diverse plannen en het EVP is kersvers; genoeg om mee aan de slag te gaan! Cluster P&O advies is vrij nieuw qua samenstelling en heeft de opgave van meer business partnerschap i.p.v. voornamelijk ad hoc en operationeel advies. Dit vraagt meer eigen regie, prioriteren, communiceren en zoeken naar manieren om slimmer te werken. We ondersteunen deze beweging door bezig te blijven met digitalisering en automatisering van onze HR processen. Het cluster bedrijfskundig advies zit in een doorontwikkeling die nog niet helemaal rond is. Tezamen met (een gedeelte van) DT+ wordt bepaald hoe deze profielen eruit zouden moeten zien. Dan volgt daarna het ontwikkelpad. Dit alles zorgt voor een nieuwe dynamiek in het team, dat mede vraagt om andere afstemming en verbinding leggen.
- Sturen op HR strategie en jaarplan
Er ligt een HR strategie en een daaraan gekoppeld jaarplan. Het werken met een jaarplan is nog relatief nieuw voor het team. Het vraagt om aandacht. De thema’s vragen van jou als manager nog geregeld aan- en bijsturing, maar de mindset in het team is positief en enthousiast. Je bent opdrachtgever van thema’s zoals SPP, Grip op Personeelskosten (inclusief samenwerking met Financiën), bevlogen organisatie, leiderschap, datagedreven werken en arbeidsmarkttransitie. Jij bent in het DT+ en MT-verband tevens de trekker van o.a. deze thema’s, maar je laat de adviseurs hierin steeds meer positie pakken. Het goed neerzetten, samen met interne communicatie, van de strategie, helpt hierbij. De 4 strategische thema’s zijn:
- Bevlogen en vitale organisatie
- Vinden, binden en behouden
- Leren & ontwikkelen
- HR in control
De opdrachtgever(s)
De gemeente Zeist is een moderne werkgever met medewerkers die betrokken en vooral zichzelf zijn. We werken op basis van onze kernwaarden ‘vertrouwen, kracht en nabijheid’. De werksfeer is open en prettig en onze cultuur is informeel. Met zo’n 400 collega’s werken we voor en met ongeveer 67.000 inwoners. Daardoor is het niet te massaal, zijn de lijnen kort en de mogelijkheden groot. Als organisatie willen we op de hoogte zijn van wat er in de samenleving speelt en daar flexibel op inspelen. We juichen het toe als je daaraan je eigen perspectief en waarde toevoegt en verwelkomen dus iedereen met de juiste ervaring en eigenschappen voor de functie. Waar je wieg ook heeft gestaan, wat ook je achtergrond, levensstijl of geloof is, of je nou topsporter bent of een beperking hebt, of allebei, als je je herkent in het profiel, solliciteer!
In Zeist werk je vanuit je eigen verantwoordelijkheid en word je ondersteund door de organisatie, zodat je als mens en als professional blijft groeien. We zijn niet op zoek naar een perfecte medewerker, maar iemand die zijn kwaliteiten, rafelrandjes én zelfkennis wil inzetten om met humor en lef uitdagingen te lijf te gaan.
Team
In een dienstverlenende organisatie zijn mensen de belangrijkste bepalende factor voor het leveren van kwaliteit. Team Organisatieadvies (in de volksmond ‘P&O’) werkt met zo’n 20 collega’s aan de optimale inzet van die factor. Ze verzorgen de personeels- en salarisadministratie, recruitment, geven bedrijfskundig en HR-advies, zorgen voor datagedreven HR en brengen onze lerende organisatie verder. Met als doel bekwame, bevlogen en buitengewone medewerkers, die elke dag weer willen en kunnen doen wat nodig is voor een goed leven in Zeist voor onze inwoners.
Als teammanager maak je deel uit van het MT en daar ben je een echte verbinder. Je zit regelmatig met de gemeentesecretaris, directie, en soms met de burgemeester als portefeuillehouder om tafel. Jouw deel-MT bestaat uit de gemeentesecretaris, manager Communicatie, concern controller en de strategisch adviseur van de burgemeester.
Het team P&O zit midden in de fase van doorontwikkeling. Met als kenmerkende sleutelwoorden business partnerschap, professionalisering en hernieuwde verbinding in het team. Dit is een meer dan interessante uitdaging voor een professional die gelooft in eigen verantwoordelijkheid en inspirerend leiderschap vanuit kracht, nabijheid en vertrouwen. Een klus waar je HR strategie kunt combineren met organisatieontwikkeling.
Vanwege zwangerschapsverlof van de huidige manager P&O zoeken we vervanging voor tot begin juni, met mogelijkheid tot een verlenging van 1 of 2 maanden.
Omschrijving kandidaat
We zoeken een mensgerichte teammanager die daadkrachtig en met plezier deze uitdaging oppakt. Van nature haal je energie uit organisatieontwikkeling, het creëren van verbinding en ben je in staat om alle perspectieven boven tafel te krijgen. Je kunt leidinggeven op strategisch niveau, je hebt visie en weet dat voor de collega's in je teams te vertalen naar concrete doelen en afspraken. Je bent vanuit je ervaring uit het HR vak een prettige sparringpartner voor je team, maar dat doe je vanuit je eigen plek; door te coachen, context te creëren, richting én vertrouwen te geven en nabij te zijn.
De benodigde beschikbaarheid in december slechts gedeeltelijk nodig. Namelijk: 1e week december voor onboarding en de weken tot 20 december gedeeltelijk beschikbaar voor overdracht van de huidige teammanager.
Functie eisen
- Minimaal 7 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar op senior niveau in het HR vak;
- Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar in een leidinggevende en/of coördinerende rol met verantwoordelijkheid voor organisatie breed HR beleid;
- Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar bij een overheidsorganisatie;
- Aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal HBO-bachelor niveau;
- Uiterlijk beschikbaar per 1 januari 2025 voor tenminste 32u per week.
Wensen: (weging, totaal 100 punten)
- Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar op het gebied van HR bij een overheidsorganisatie (15 punten);
- Aantoonbare werkervaring met het (door)ontwikkelen van teams en het coachen van medewerkers (25 punten);
- Aantoonbare werkervaring met de thema’s bevlogenheid, SPP en organisatieontwikkeling. (25 punten);
- Aantoonbare ervaring met directie, OR en bestuur als gesprekspartner (15 punten);
- Beschikbaar per 1 december 2024 voor onboarding en tot 20 december voor een gedeeltelijke overdracht (10 punten)
Competenties
- Coachen
- Besluitvaardigheid
- Omgevingsbewustzijn
- Resultaatgerichtheid
- Klantgerichtheid
- Communicatie
Extra info
Einddatum: 31-05-2025
Optie tot verlengen: Mogelijk, maar nog niet bekend
Aantal uur per week: 32 uur
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: ja
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op donderdag 14 november 2024. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 12 november 2024 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.
Locatie
Publicatiedatum
Publicatie eindigt
Contactpersoon
Van loondienst naar zelfstandiger?
Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!