Adviseur Interne Beheersing

Nieuw

Functie omschrijving

De Belastingdienst wil het niveau van interne beheersing verder verbeteren mede ten behoeve van de totstandkoming van het In Control Statement (ICS). Hiervoor willen we een GRC applicatie aan gaan schaffen. Voor de uitvoering hiervan is het programma Governance Risk & Compliance (verder GRC) opgezet. Het GRC-programma kent twee doelen om de implementatie van de GRC-applicatie in 2025 mogelijk te maken, te weten:

  • Uitvoeren van een Europese Openbare Aanbestedingstraject, en
  • Voorbereiden van de Belastingdienst op de implementatie.

Momenteel bestaat uit het programmateam nog uit vijf medewerkers. Het programmateam zal de komende maanden worden uitgebreid met minimaal tien medewerkers ter voorbereiding op de GRC-implementatie. Bij de voorbereiding op de GRC-implementatie zal worden begonnen met de uitwerking van onderwerpen als kaders, processen en risico's waarna andere onderwerpen worden opgepakt. Voor elk onderwerp wordt een eigen groep geformeerd. In het onderwerp processen worden uitgewerkt de eisen en wensen aangaande procesontwerp en AO/ICprocesbeschrijvingen ten behoeve van de inrichting van de GRC-applicatie. De Expert Interne Beheersing (met focus op processen) participeert in werkgroepen en draagt zorg voor inhoudelijke inbreng aangaande het onderwerp processen, doet daartoe voorstellen en werkt die samen met de andere deelnemers verder uit.

Taken en verantwoordelijkheden

  • helpt medewerkers met de totstandkoming van inhoudelijke producten (bijvoorbeeld processenhuis, kaders, procedures en handleidingen) aangaande procesmanagement met als doel om helder te hebben dat processen op een eenduidige en uniforme wijze tot stand komen, beschreven zijn en raadpleegbaar zijn zodat de beheersing van risico's en compliantie aan weten regelgeving aantoonbaar is geborgd,
  • vaktechnisch geweten,
  • let op de samenhang van het onderwerp procesmanagement met andere vakgebieden en met name risicomanagement,
  • werkt op een constructieve en verbindende manier samen.

Resultaten

  • voorbereiding en ontwikkeling:
    • totstandkoming van inhoudelijke producten aangaande de inrichting van het procesmanagement,
    • heeft gevoel bij vraagstukken en gevoeligheden in relatie tot andere vakgebieden.
  • implementatie en -uitvoering:
    • helpt mee met het uitdragen van de inrichting van het procesmanagement,
    • heeft oog voor bestuurlijke en organisatorische gevoeligheden en vraagstukken in relatie tot procesmanagement.
  • evaluatie en monitoring:
    • voorstellen voor verbetering en bijstelling producten.

Functie eisen

  • Kandidaat heeft WO werk en denkniveau. Dit is aantoonbaar middels een afgeronde WO opleiding of minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met het vakgebied procesmanagement.
  • Vaardigheid in het helpen van medewerkers om GRC-producten op te leveren,
  • Ervaring met het oplossen van beheersingsvraagstukken samenhangende met lijn- en ketensturing,
  • Vaardigheid in het signaleren en analyseren van ontwikkelingen en problemen,
  • Vaardigheid in het helpen van medewerkers om GRC-producten en –processen uit te dragen, te verduidelijken en waar nodig te verdedigen.
  • Kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring binnen de (semi-) en of publieke sector.
  • Kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare ervaring met het schrijven van kaders en procedures aangaande het procesmanagement
  • Kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met ICS, en/of risicomanagement en/of interne beheersing.
  • De aangeboden kandidaat behaalt minimaal 60 punten van het totaal aantal te behalen punten op de kwaliteitswensen en competenties (zijnde 80 punten). Waarvan minimaal 3 punten per competentie.

Wensen:

  • De mate waarin kandidaat ervaring heeft met zowel programma's als projecten.
  • De mate waarin kandidaat ervaring heeft met procesmanagement dan wel financieel administratieve organisaties en interne beheersing.
  • De mate waarin kandidaat ervaring heeft met de uitvoering van opdrachten binnen de (semi-)en/of publieke sector.
  • De mate waarin kandidaat ervaring heeft met veranderingstrajecten

Competenties

  • Conceptuele flexibiliteit
  • Doorzettingsvermogen
  • Initiatief
  • Inlevingsvermogen
  • Samenwerken.

Extra info

Startdatum: 11-11-2024
Einddatum: 30-06-2025
Optie tot verlengen: maximaal 1 x 4 maanden
Aantal uur per week: 32-36 uur

Let op! Mocht het zo zijn dat er eerder een geschikte kandidaat wordt gevonden dan zal de aanvraag eerder sluiten

Locatie

Utrecht

Publicatiedatum

01.11.2024

Publicatie eindigt

04.11.2024

Contactpersoon

Foeken

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!