Directeur Bouw

Nieuw

Functie omschrijving

De Omgevingsdienst Rivierenland (ODR) werkt aan een prettige, veilige en duurzame leefomgeving voor inwoners en ondernemers in de regio Rivierenland. We zijn trots op wat we tot nu toe bereikt hebben. Onze omgeving verandert continu en daarmee veranderen de eisen die aan ODR worden gesteld, bijvoorbeeld op het vlak van dienstverlening. Ook is onze organisatie de afgelopen jaren sterk gegroeid. Op het gebied van wetgeving verandert er veel.

Zo is begin 2024 de Omgevingswet ingevoerd samen met de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb). Er is landelijk onderzoek gedaan naar het functioneren van het VTH (vergunningen, toezicht en handhaving) stelsel en er zijn aanbevelingen gedaan om het te verbeteren. Recent is een tussenevaluatie uitgevoerd van een eerder ingezette organisatieverandering met aanbevelingen om de beoogde veranderingen te versterken. Kijkend naar onze missie, visie en strategische doelen en bovenstaande ontwikkelingen wordt duidelijk dat deze zaken niet volledig op elkaar aansluiten om de beweging te maken die noodzakelijk is.

Daarom is ODR vanaf augustus een ontwikkeltraject ingegaan dat begeleid wordt door een externe partij. Daarop aansluitend staat het MT aan de vooravond van een MD traject.

Werkzaamheden

De directie (DT) - algemeen directeur en de directeuren Bouw en Milieu - werkt samen als één team en de directieleden zijn in staat om elkaar te vervangen. Als directeur bouw kun je qua functie rouleren met je collega directeur milieu en de algemeen directeur. De directie is gezamenlijk verantwoordelijk voor de ontwikkelingsopgave en de bedrijfsvoering van de organisatie. En staat samen aan de lat voor ODR als geheel om de ambities en uitdagingen aan te kunnen.

De primaire taak als directie is het sturen op de integrale en ketengerichte samenwerking binnen de keten, tussen de ketens, de teams en de medewerkers. De directie stuurt op de strategische agenda en neemt besluiten. De algemeen directeur is hierbij eindverantwoordelijk.

Werkzaamheden

Je stuurt één van de ketens – keten Bouw - aan en optimaliseert deze, waarbij de aandacht ligt op samenwerking en een sluitende BIG8. Je zorgt ervoor dat de teams optimaal samenwerken in de keten en dat er voldoende afstemming is tussen de teams. Meer specifiek:

  • Je bent verantwoordelijk voor de integrale afstemming tussen de ketens;
  • Je bent mede verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering;
  • Je bent mede verantwoordelijk voor effectiviteit van de organisatie en het realiseren van de gestelde bestuurlijke en ambtelijke doelen;
  • Je signaleert en adviseert over strategische vraagstukken op organisatorisch / inhoudelijk concern breed niveau;
  • Je bent mede verantwoordelijk voor de doorontwikkeling en innovatie van de organisatie en stuurt dit voor de eigen keten actief aan;
  • Je geeft integraal leiding aan de organisatieonderdelen met overwegend beheersmatige en/of cyclische taken;
  • Je bent verantwoordelijk voor de verbinding tussen ambtelijke en bestuurlijke processen. Je verbetert deze processen en stuurt hierop.

Je bent ondernemend en in staat binnen gestelde kaders tot creatieve oplossingen en ideeën te komen.

Functie eisen

  • De kandidaat is inzetbaar vanaf 2 december 2024 tot en met 30 mei 2025 voor 28- 36 uur per week.
  • Per kandidaat worden op het cv 2 referenties opgegeven.
  • WO werk- en denkniveau.
  • Minimaal 5 jaar relevante werkervaring als directeur bij een overheidsorganisatie.
  • Ervaring met organisatieontwikkeling/verandertrajecten/ en de dynamiek van een politiek-bestuurlijke omgeving.
  • Goed in het bewaken van de voortgang en overzicht.
  • Ervaring met organisatieontwikkeling en verandertrajecten.

Wensen

  • Kennis van werken voor een omgevingsdienst en/of voor meerdere gemeenten/provincie. Waarbij de voorkeur uitgaat naar een kandidaat die ervaring heeft bij een omgevingsdienst.
  • Kennis en ervaring als directeur. Waarbij de voorkeur uitgaat naar een kandidaat op het gebied van bouw/ ro of dienstverlening.
  • Je hebt ervaring met het verbinden van ambtelijke en bestuurlijke processen. Waarbij je meerdere projecten hebt geleid op het gebied van organisatieontwikkeling en verandertrajecten.

Competenties

Competenties die bij de functie horen:

- Verbindend leidinggeven

- Verantwoordelijk

- Samenwerken

- (Bestuurlijke) sensitiviteit

- Inspirerend en innovatief

- Resultaatgericht en besluitvaardig

- Stevige persoonlijkheid en daadkrachtig

- Klantgericht, accuraat en proactief.

Extra info

  • Standplaats: Tiel
  • Startdatum: 02-12-2024
  • Einddatum: 30-05-2025
  • Optie tot verlenging: Ja, 2 keer 3 maanden
  • Uren per week: 28-36

De interviews zullen plaatsvinden op woensdag 13 november 2024. Gelieve hier rekening mee te houden.

Locatie

Tiel

Publicatiedatum

24.10.2024

Publicatie eindigt

04.11.2024

Contactpersoon

Bruijn

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!