Projectleider verduurzaming vastgoed

Nieuw

Functie omschrijving

Projectleider verduurzaming vastgoed

Aanleiding
De gemeenteraad van Deventer heeft in 2023 de portefeuillestrategie verduurzaming vastgesteld, waarin is vastgelegd dat wij een voorbeeldfunctie hebben bij de verduurzaming van ons eigen vastgoed. Wij conformeren ons aan de klimaatwetdoelstellingen om in 2030 55% CO2-reductie gerealiseerd te hebben en in 2050 een nagenoeg energie neutrale vastgoedportefeuille.

De klimaatwetdoelstellingen zijn gericht op energiebesparingen en CO2-reductie. Maar verduurzaming is meer. Zo gaat het ook over te nemen maatregelen met betrekking tot klimaatadaptatie, natuurinclusiviteit en circulariteit. De portefeuillestrategie geeft ook aan hoe wij hiermee omgaan.

Omschrijving opdracht
In de portefeuillestrategie zijn ongeveer 10 gebouwen geprioriteerd waar de gemeente komende jaren gaat investeren. Doel is om in de eerste helft van 2025 de investeringsvoorstellen door het college en de raad te laten vaststellen en de uitvoering van de eerste gebouwen te starten. Diverse opdrachten zijn daarvoor inmiddels uitgezet. De gebouwen variëren van rijksmonumenten, wijkcentra, multifunctionele accommodaties tot brandweerkazernes. De gemeenteraad heeft middelen gereserveerd om deze gebouwen te gaan verduurzamen. De strategie en maatregelen zijn op hoofdlijn bepaald en worden nu uitgewerkt op gebouwniveau. Ook zijn subsidies beschikbaar.

De projectleider is primair verantwoordelijk voor de uitvoering en resultaten. Het gaat dan om het opstellen van business cases waarin minimaal is uitgewerkt; de te nemen maatregelen, investeringen, consequenties voor het onderhoud (MJOP), energiebesparing en CO2 reductie. De projectleider verwerkt dit in raadsvoorstellen die de basis zijn voor het vrijgeven van de gereserveerde middelen. Na positieve besluitvorming draagt de projectleider zorg voor uitwerking van de plannen en bereid de uitvoering voor. Naast de verduurzaming van deze 10 gebouwen heeft de raad besloten op zoveel mogelijk maatschappelijk vastgoed zonnepanelen te willen aanleggen. Er zijn nu ruim 30 gebouwen in beeld. De projectleider zorgt ervoor dat de aanbesteding wordt opgestart, de business case op gebouw niveau wordt uitgewerkt en overeenkomsten met huurders worden gemaakt. Ook de voorbereiding en afstemming met planmatig onderhoud aan daken maakt onderdeel uit van de werkzaamheden.

De projectleider geeft sturing aan het projectteam en dit proces, zorgt dat de benodigde expertise beschikbaar is (intern danwel extern). Ook zorgt hij/ zij in samenspraak met de assetmanager voor afstemming met de beleidsprogramma’s en huurders. Hij/ zij werkt in opdracht van de portefeuillemanager vastgoed en adviseert hem in te maken keuzes. Dit stemt de projectleider bestuurlijk af.

De opdrachtgever(s)

Het team
Je komt te werken in de vakgroep Vastgoed, die samen met Makelaardij en Juristen de vastgoedorganisatie van de gemeente vormt. De vastgoedorganisatie kent de volgende vakgebieden: portefeuillemanagement, accountmanagement, technisch advies, contractmanagement, juridisch, technisch en commercieel beheer en (financieel) administratief beheer.

Omschrijving kandidaat

Deze functie vraagt om een makkelijk benaderbare en communicatief sterke collega. Je beschikt over een achtergrond in het (maatschappelijk) vastgoed en je bent gedreven om jouw bijdrage te leveren aan de verduurzaming van het vastgoed. Je bent analytisch sterk, je lost problemen op, je brengt inhoudelijke expertise mee en je schroomt niet om gevraagd en ongevraagd te adviseren.

Je beschikt over:
  • Een afgeronde hbo-opleiding, bij voorkeur op bouwkundig/ vastgoed gebied;
  • Ervaring met het werken bij een gemeente of andere overheidsorganisatie
  • Kennis en ervaring met de verduurzaming van (maatschappelijk) vastgoed
  • Kennis en ervaring met projectmatig werken
  • Minimaal 5 jaar werkervaring (in het vakgebied)

Functie eisen

  • Minimaal een afgeronde HBO opleiding.
  • Minimaal 3 jaar ervaring met de verduurzaming van (maatschappelijk) vastgoed.
  • Aantoonbare kennis en ervaring met projectmatig werken.

Wensen

  • Minimaal een afgeronde HBO opleiding op bouwkundig/vastgoed gebied.
  • Minimaal 3 jaar ervaring met de verduurzaming van (maatschappelijk) vastgoed.
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare kennis en ervaring met projectmatig werken.
  • Aantoonbare ervaring in een vergelijkbare functie bij een gemeente of andere overheidsorganisatie.
  • Naast het CV zouden we ook graag een korte aanpak op hoofdlijnen/ visie op de opdracht willen ontvangen. Dit kan in hetzelfde bestand als het CV worden toegevoegd.
  • Deze functie vraagt om een makkelijk benaderbare en communicatief sterke collega. Je beschikt over een achtergrond in het (maatschappelijk) vastgoed en je bent gedreven om jouw bijdrage te leveren aan de verduurzaming van het vastgoed. Je bent analytisch sterk, je lost problemen op, je brengt inhoudelijke expertise mee en je schroomt niet om gevraagd en ongevraagd te adviseren.

Extra info

  • Startdatum 1-11-2024
  • Einddatum 31-10-2025
  • Optie tot verlenging opmerkingen Ja, 3x 6 maanden
  • Aantal uur per week 16,00

De gesprekken vinden plaats op woensdag 23 oktober in de middag en donderdag 24 oktober in de ochtend. hier graag rekening mee houden.

Thuiswerkmogelijkheden: hybride in overleg, bij voorkeur gedurende inwerkperiode op kantoor

Locatie

Deventer

Publicatiedatum

09.10.2024

Publicatie eindigt

15.10.2024

Contactpersoon

Bruijn

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!