Projectleider Transitie Amsterdam

Nieuw

Functie omschrijving

Deze uitvraag publiceert Stichting Waternet namens de gemeente Amsterdam. De gemeente Amsterdam heeft een (voorgenomen) hoofdlijnenbesluit genomen om een eigen organisatie te vormen voor de Amsterdamse taken die worden uitgevoerd door het huidige Waternet, de nu nog gezamenlijke uitvoeringsorganisatie van de gemeente Amsterdam en het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht (AGV). De samenwerking van het waterschap en gemeente Amsterdam in de huidige stichting Waternet wordt (onder voorbehoud van definitieve besluitvorming) beëindigd. Het Dagelijks Bestuur van AGV en het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam hebben geconcludeerd dat de samenwerking binnen de huidige stichtingsvorm van Waternet niet langer draagvlak heeft bij beide bestuurlijke opdrachtgevers. Daarom hebben zij respectievelijk aan het Algemeen Bestuur van AGV en de gemeenteraad van Amsterdam voorgelegd om de samenwerking voort te zetten vanuit twee afzonderlijke organisaties. In dit kader zullen alle huidige watertaken van het waterschap en de gemeente ondergebracht worden in twee zelfstandige organisaties, terwijl op specifieke taken zoals duurzaamheid, riolering en afvalwaterzuivering etc. intensieve samenwerking zal blijven bestaan. De inrichting van een nieuwe organisatie voor de Amsterdamse taken van Waternet vraagt per direct externe expertise voor Amsterdam binnen Waternet.

Werkzaamheden

Komende maanden wordt het definitief uitvoeringsbesluit voorbereid en eind dit jaar aan beide bestuurlijk opdrachtgevers van Waternet, namelijk het waterschap en gemeente Amsterdam, voorgelegd.

Afgelopen tijd is gebleken dat dit traject hoge intensiteit naast regulier werk betekent en belangenbehartiging voor Amsterdam in de uitwerking gevraagd wordt. Deze inzet kan niet structureel vanuit interne capaciteit worden georganiseerd en vraagt om een andere positionering. Bovendien vraagt het keuze in de competenties en inzet die gevraagd wordt namens Amsterdam. Ervaring met reorganisatietrajecten, bestuurlijke sensitiviteit en senioriteit in de uitwerking met AGV en Waternet zijn hierin gevraagd.

De projectleider werkt binnen dit project nauw samen met de programma directeur. Aanvullend wordt er binnen Waternet kennis en expertise over de Amsterdamse taken (drinkwater, riolering en waterbeheer) vrijgemaakt ter ondersteuning.

De opdracht van de projectleider bestaat uit twee samenhangende onderdelen:

  1. Voorbereiding uitwerkingsbesluit namens Amsterdam.
  2. Inrichting organisatie Amsterdamse watertaken voormalig Waternet.

De projectleider geeft uitwerking aan de nieuwe Amsterdamse organisatie door samenhangende uitwerking van:

  • het ontwerp/structuur in afstemming met de Afdeling Water
  • personeel (mens volgt werk is uitgangspunt, formatie, functies en rollen; stevige betrokkenheid vanuit de afdeling Mens en Organisatie vereist)
  • managementstijl/sturingsfilosofie (uitgangspunten, effectsturing met resultaateigenaren; vraagt betrokkenheid afdeling water in oprichting)
  • missie/visie/strategie Amsterdamse Watertaken in afstemming met de afdeling water
  • systemen (processen, regels, afspraken en ondersteunende IT-systemen voor Amsterdam)
  • cultuur (welke cultuur, normen en waarden gewenst zijn in de nieuwe organisatie) in afstemming met de afdeling Water

Er is de komende tijd sprake van drie nevengeschikte processen die in samenhang met elkaar zullen worden georganiseerd:

  • de ontvlechting van Waternet,
  • de opbouw (“invlechting”) van de nieuwe Amsterdamse organisatie,
  • de opbouw van de nieuwe organisatie van AGV.

Daar waar de drie processen elkaar raken, bijvoorbeeld bij keuzes die betrekking hebben op de boedelscheiding, zal een transparant proces van oplevering en acceptatie worden georganiseerd.

Functie eisen

  • Minimaal 5 jaar ervaring met diverse reorganisatietrajecten (zowel splitsing als inrichting) van lokale/regionale overheden.
  • Minimaal 5 jaar ervaring met reorganisatie van bedrijfsvoering (IT, financiën).
  • Aantoonbare bestuurlijke sensitiviteit in reorganisatietrajecten.
  • Minimaal 5 jaar ervaring in een rol als Projectleider binnen lokale/regionale overheden.
  • Goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift.

Wensen

  • Aantoonbare ervaring met governance vraagstukken (50 punten).
  • Ervaring in publieke organisaties van 500+ medewerkers in de afgelopen 10 jaar (25 punten).
  • Ervaring op het gebied van water in een vergelijkbare rol (25 punten).

Competenties

  • Verbindend: Vermogen verbinding te leggen tussen bestuur, directie/ambtelijke organisatie, en tussen AGV en Amsterdam.
  • Analytisch: In staat om breed te analyseren en hoofd- en bijzaken te scheiden.
  • Communicatieve en schriftelijke vaardigheden: In staat om op bestuurlijk niveau te spreken, heldere presentaties te geven, en rapportages en bestuursvoorstellen op te stellen.

Extra info

  • Aantal uren per week: 36 uur
  • Startdatum: Zo snel mogelijk na gunning
  • Einddatum: 6 maanden na start
  • Mogelijkheid tot verlenging bij detachering: Ja
  • Plaats tewerkstelling: Hoofdkantoor Waternet
  • Data matchgesprek: De gesprekken zullen plaatsvinden op locatie (Hoofdkantoor Waternet), de data voor de gesprekken worden spoedig gecommuniceerd.

Locatie

Amsterdam

Publicatiedatum

01.10.2024

Publicatie eindigt

11.10.2024

Contactpersoon

Bruijn

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!