- ZZP / Freelance
- 98,00
- 20-24 uur p/w, 12 mnd
Secretaris PRT (provinciale Regietafel Migratie en Integratie)
Functie omschrijving
De Provinciale Regietafel (PRT) is het overlegorgaan van burgemeesters en wethouders met de portefeuille wonen/asiel binnen de provincie Utrecht. Naast deze vertegenwoordigers vanuit de 26 gemeenten maken partners binnen de asielopgave, zoals het COA (Centraal Orgaan opvang Asielzoekers), de VRU (Veiligheidsregio Utrecht), het NIDOS en het Ministerie van AenM (Asiel en Migratie), onderdeel uit van dit overlegorgaan. Gezamenlijk werken zij aan de totstandkoming van en afstemming over de opvang van onder andere asielzoekers en Oekraïense ontheemden. De cvdK is de voorzitter van de PRT en doet dit vanuit zijn rol als rijksorgaan1. Als rijksorgaan op de asielopgave heeft de cvdK een verbindende en aansporende rol richting gemeenten op dit onderwerp.
De PRT komt gemiddeld eens in de 2 à 3 maanden bijeen, maar indien nodig (denk aan spoed) kan dit vaker plaatsvinden. Vanuit de PRT is een Kopgroep samengesteld, eveneens onder voorzitterschap van de cvdK, die frequenter bijeenkomt, en maandelijks vergadert. De Kopgroep is belast met het bestuurlijk opdrachtgeverschap richting het Kansenmakersteam.
Werkzaamheden
Je wordt de nieuwe secretaris van de Provinciale Regietafel Migratie en Integratie (PRT), inclusief de PRT-Kopgroep. Als secretaris (Kopgroep) PRT ben je verantwoordelijk voor de organisatie en coördinatie van de inhoudelijke voorbereiding van de (voor)overleggen van de PRT en de PRT-Kopgroep. Hiertoe stel je tijdig een duidelijke agenda op en verstrek je de bijbehorende stukken en bespreekpunten aan de deelnemers. Tevens draag je zorg voor de opvolging van acties naar relevante onderdelen van de provinciale organisatie en gemeentelijke organisatie(s). Hierbij werk je nauw samen met de betrokken (inhoudelijk) adviseurs van het Kansenmakersteam (KMT). Het KMT heeft in opdracht van het PRT en de PRT-Kopgroep een faciliterende en aanjagende rol in de Utrechtse asielketen. Het KMT ondersteunt de Utrechtse gemeenten bij het realiseren van de opvang- en huisvestingsopgaven door nieuwe locaties aan te dragen, partijen te verbinden en belemmeringen weg te nemen.
De cvdK moet voor 1 november een provinciaal verslag over de asielopvang voor de komende jaren opsturen naar de minister. De PRT moet het provinciaal plan opstellen dat, behalve over asielopvang, ook gaat over de opvang van Oekraïense ontheemden en de huisvesting van statushouders.
Jij bent de directe schakel tussen de (Kopgroep) PRT, bijbehorende ambtenaren en de faciliterende en aanjagende organisatie. Daarom neem je ook deel aan de teamoverleggen van het KMT en heb je direct contact met collega’s van de provincie, gemeenten en andere organisaties. Jij bent hun vaste aanspreekpunt voor secretariële en praktische zaken. Jij bent de schakel tussen het KMT en de medewerkers van het kabinet en verbindt hen als dit noodzakelijk is of als je kansen ziet.
Het is belangrijk dat je ervoor zorgt dat je goede relaties hebt en onderhoudt met (de ondersteuning van) het relevante netwerk van bestuurders en ambtenaren en van relevante organisaties (zoals het COA, de VRU en het Rijk). Als secretaris vervul je een belangrijke rol in de directe ondersteuning van de commissaris van de Koning in diens voorzitterschap van PRT en Kopgroep PRT en zijn functie als Rijksorgaan inzake asielopvang. In goede samenwerking met het KMT zorg jij ervoor dat de cvdK zijn rol als voorzitter van de PRT(-Kopgroep) optimaal kan vervullen. Je bent daarbij zowel een sparringpartner/adviseur voor de cvdK als voor het KMT.
De opdrachtgever(s)
Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie.
Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei.
Omschrijving kandidaat
We zoeken iemand die secuur is, gemakkelijk overzicht houdt en zijn/haar afspraken nakomt. Daarnaast gaat het contact met (de ondersteuning van) bestuurders je gemakkelijk af én beschik je over een stevige mate van politiek-bestuurlijke sensitiviteit. Je vindt het leuk om de vergaderstukken tijdig door te nemen met een constructieve kritische blik en indien nodig verder af te stemmen met collega’s. Je draait je hand niet om voor het maken van planningen en je communiceert deze tijdig naar collega’s. Het is belangrijk dat je een goed intern en extern netwerk kunt opbouwen en onderhouden. Bovendien kun je goed procesmatig werken, maar schakel je ook soepel en slagvaardig tussen verschillende werkzaamheden. Deze laatste eigenschap weet je te benutten wanneer er druk ontstaat als er op korte termijn zaken geregeld dienen te worden. In een complexe omgeving met meerdere actoren weet jij het overzicht te behouden, te prioriteren en je weg te vinden.
We werken met een klein team aan diverse werkzaamheden met een grote verantwoordelijkheid. Voor deze functie is het belangrijk dat je over een groot signalerend vermogen beschikt en deze signalen ook daadwerkelijk oppakt en vertaalt naar kansen, voor zowel de cvdK als het KMT.
Functie eisen
- Een afgeronde opleiding op minimaal hbo niveau;
- Aantoonbare werkervaring bij een overheid of een zelfstandig bestuursorgaan;
Wensen: (weging, totaal 100 punten)
- Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring bij een overheid of een zelfstandig bestuursorgaan; (20 punten
- Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als secretaris; (30 punten)
- Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met het adviseren van bestuurders, hieronder vallen: burgermeesters, wethouders, gedeputeerden, cvdk’s en ministers; (30 punten)
- Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met het samenwerken met externe partijen; (20 punten)
Competenties
- Leergierig met zowel een groot signalerend als analytisch vermogen
- Een grote politiek-bestuurlijke sensitiviteit
- Je kunt werken onder druk en hebt daarbij doorzettingsvermogen
- Je kunt gemakkelijk samenwerken
- Je bent secuur, procesgericht en je houdt gemakkelijk overzicht
- Positief, constructief en je kunt je in korte tijd inlezen
- Je kunt gemakkelijk schakelen tussen verschillende werkzaamheden
Extra info
Einddatum: 15-10-2025
Optie tot verlengen: 2 maal 12 maand(en)
Aantal uur per week: 20-24 uur
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: ja. Op maandag werken we sowieso op kantoor. Als er fysieke overleggen plaatsvinden, gaan we ervanuit dat je op kantoor bent. We zijn op zoek naar iemand die minimaal 4 dagen beschikbaar is, het liefst 5 dagen kan werken voor ons.
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 9 oktober 2024 vanaf 08.30 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo snel mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Locatie
Publicatiedatum
Publicatie eindigt
Contactpersoon
Van loondienst naar zelfstandiger?
Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!