Financieel adviseur vluchtelingenopvang

Nieuw

Functie omschrijving

De Gemeente Rheden heeft in 2023 meerdere opvanglocaties voor vluchtelingen uit Oekraïne geopend en crisisnoodopvang voor asielzoekers geboden. De Gemeente wenst met een gedreven team de komende jaren de opvang voor vluchtelingen in meerdere opvanglocaties te continueren. Ook willen wij binnen een programmatische aanpak het thema migratie en integratie de komende jaren versterken.

Als interim financieel adviseur maak je onderdeel uit van het team Financiën. In ieder geval tot en met maart 2026 bij de gemeente Rheden. De huidige interim adviseur kan ook reageren op deze vacature.

Werkzaamheden

Wat ga je doen?

Van jou wordt verwacht dat je samen met de andere financieel adviseurs van de sector Samenleving (sociaal domein), de collega’s binnen het team vluchtelingenopvang en het programma migratie en integratie proactief adviseert en informeert. Je geeft uitvoering aan de planning & control cyclus in nauw overleg met je collega’s en verzorgt de verantwoording en afstemming intern binnen de gemeente en extern met het ministerie. Uiteraard is ook verdere afstemming binnen ons team van belang voor goede invulling van de functie en kan gevraagd worden ook op andere domeinen te ondersteunen.

De opdrachtgever(s)

Wie zijn wij?

We zijn een jong team, verantwoordelijk voor de financiële en control functie binnen de gemeente Rheden. De financiële administratie is ondergebracht bij de gemeenschappelijke regeling de Connectie. Om het team vluchtelingenopvang en het programma migratie en integratie van advies te voorzien zoeken we een financieel adviseur die de huidige interim financieel adviseur opvolgt. Uiteraard werk je nauw samen met de andere financieel adviseurs bij Financiën.

De financieel adviseurs zijn in koppels verdeeld over de verschillende domeinen. Het werken in koppels is voor ons belangrijk, om te zorgen dat we van elkaar leren en de kwetsbaarheid te verminderen. Van een financieel adviseur wordt naast een kritische blik ook verwacht dat zij/hij een sparringpartner van management en bestuur is. Hierbij denken we ook mee over de programmasturing en verantwoording in termen van doelen, resultaten en kpi’s. Daarnaast zijn we een transitie gestart om de financiële functie verder te professionaliseren. Deze heeft als resultaat een financiële functie die als business partner het accent legt op het creëren van waarde en een sterke business focus heeft.

Aanvullend

Met deze interim financieel adviseur zetten we hoger in dan wellicht nodig is voor de voorliggende taak. We doen dit bewust omdat het team Financiën momenteel vacatures heeft die nog niet ingevuld zijn. Het is de bedoeling en verwachting dat de interim financieel adviseur maximaal 75% van zijn/haar tijd nodig heeft voor alles rondom het programma migratie & integratie. De overige 25% wordt eerst en vooral besteed aan (1) het realiseren van de jaarrekening en datgene wat daarvoor nodig is vanuit de directie bedrijfsvoering als klant en niet als leverancier. Is er meer ruimte dan wordt die besteed aan (2) de rol financieel adviseur voor programmatisch werken.

Omschrijving kandidaat

Wat breng je mee?

  • een hbo werk- en/of denkniveau;
  • goede communicatieve vaardigheden;
  • verantwoordelijkheidsgevoel, een proactieve houding en een ‘rechte rug’;
  • Kennis & ervaring als financieel adviseur
  • Kennis & ervaring met de planning & control cyclus
  • Je bent gewend om te adviseren op inhoudelijke vraagstukken, maar blijft het concern belang bewaken.
  • Je kunt relativeren en werkt graag in een dynamische omgeving.

Het is mooi als je alles meebrengt, maar het belangrijkste is dat jij zelfstandig en zelfredzaam bent. Dit betekent voor ons dat jij min of meer ‘plug and play’ kan instappen in het team vluchtelingenopvang, in het programma migratie en integratie & in lopende processen zoals het opstellen van een jaarrekening 2023.

Functie eisen

  • De kandidaat is inzetbaar vanaf 21 oktober 2024 tot en met 31 augustus 2025 voor 36 uur per week.
  • Ervaring binnen een gemeente op het gebied van vluchtelingenopvang
  • Ervaring binnen een gemeente op het gebied van financieel advies.
  • HBO werk -en denkniveau

Wensen

  • Financiële opleiding op het gebied van controlling
  • Aantoonbare kennis en ervaring met de P&C cyclus binnen een gemeente
  • Ervaring met het werken met Unit4

Competenties

1. Goede communicatieve vaardigheden

2. Rechte rug bij verschil van inzicht.

3. Kunnen relativeren

4. Politieke sensitiviteit

Extra info

  • Standplaats: Velp
  • Startdatum: 21-10-2024
  • Einddatum: 31-08-2025
  • Optie tot verlenging: Ja, tot 31 maart 2026
  • Uren per week: 36

Locatie

De Steeg

Publicatiedatum

26.09.2024

Publicatie eindigt

04.10.2024

Contactpersoon

Bruijn

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!