Teammanager Jeugd en Gezin

Nieuw

Functie omschrijving

Als interimmanager Jeugd & Gezin WoerdenWijzer ben jij verantwoordelijk voor het aansturen van het team Jeugd & Gezin. Het team heeft een sleutelrol als het gaat om de uitvoering van de Jeugdwet en de uitvoering van het project Grip op Jeugdzorg en- kosten. Het team bestaat uit 19 casemanagers, 2 gedragswetenschappers, een coördinator, twee begeleiders, een kwaliteitsmedewerker en een accounthouder jeugd (scholen en huisartsen).
Er speelt een hoop in het Sociaal Domein. De gemeente is in 2024 geconfronteerd met tekorten op het gebied van jeugdzorg. We zijn volop bezig om hier sturing in aan te brengen en dat vraagt wat in prioritering van het team en sturing vanuit het MT (waar je onderdeel van bent) en directie. Deze fase is in volle gang. Daarnaast speelt een aantal andere grote opgaven waar jij je bijdrage aan zal leveren, zoals de doorontwikkeling van het lokale team; de beheersing van de kosten in bredere zin en de basis op orde.

Wat betreft de basis op orde heeft het team een onrustige tijd achter de rug met veel verloop in personeel, toename van aanvragen en complexiteit, welke invloed heeft op de wachtlijst en toename van de wachtlijst. Er is veel inhoudelijke kennis en ervaring in het team aanwezig, echter is er een wens om een betere balans tussen vast personeel en inhuur van personeel te bewerkstelligen t.o.v. de huidige personele bezetting. Daarnaast zijn er momenteel veel ambities. Prioritering en een goede uitwerking hiervan is nodig om de basis op orde te krijgen.

Het zoeken naar nieuwe vaste medewerkers/behoud van huidige medewerkers, het onder controle krijgen en houden van de werkvoorraad en de uitvoering van het project Grip op Jeugdzorg en- kosten zijn de drie prioriteiten voor de komende periode.

Werkzaamheden

Als interimmanager vragen we je het team onder je hoede te nemen met een aantal specifieke focuspunten:

  • pak binnen de prioritering die het MT heeft aangebracht een rol (opdrachtnemersrol) in het project Grip op Jeugdzorg en- kosten;
  • wees een constructieve en zichtbare manager met coachende vaardigheden voor het team;
  • we vragen je kritisch mee te denken in de doorontwikkeling van WoerdenWijzer (Jeugd&Gezin) en de medewerkers hierin mee te nemen.

Als Teammanager Sociaal Domein neem jij de leiding met passie en daadkracht:

  • Je legt actief connecties met verwante teams en expertisegebieden (hierbij denkend aan bijv. de veiligheidsketen, gecertificeerde instellingen en huisarten)
  • Organisatiedoelen vertaal je moeiteloos naar doelstellingen voor jouw teams, waarbij je de teamleden motiveert, uitdaagt en ondersteunt om zich voor deze doelstellingen in te zetten.
  • Je daagt je medewerkers uit om te groeien en te ontwikkelen en hebt oog voor waar ze staan.
  • De stimuleert de teamgeest, samenwerking en cohesie.
  • Je hebt affiniteit met het werkveld van het jeugd- en gezinsteam
  • Je creëert heldere kaders waarbinnen medewerkers de ruimte hebben om zelfstandig vraagstukken op te pakken. Je werkt samen met het MT Sociaal Domein aan de doorontwikkeling van het hele domein.

De opdrachtgever(s)

Werken voor de gemeenten Woerden en Oudewater betekent werken aan ambities in een dynamische organisatie met grote maatschappelijke verantwoordelijkheid. Ruim 500 talentvolle professionals werken voor twee gemeentebesturen die samen 60.000 inwoners vertegenwoordigen.

Je bent werkzaam in een politiek bestuurlijke omgeving en centraal in het Groene Hart. De organisatie kent een informele werksfeer en heeft oog voor medewerkers met talent. We stimuleren ontwikkeling en brede inzetbaarheid. We bieden flexibiliteit in werkzaamheden en interessante interne projecten aan.

https://www.woerden.nl/werken-voor-woerden-en-oudewater.

Functie eisen

  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als manager/teamleider binnen een gemeente;
  • Aantoonbare werkervaring in het sociaal domein bij een gemeentelijke instelling;
  • BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen laptop en mobiel;

Wensen: (weging, totaal 100 punten)

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als manager/teamleider binnen een gemeentelijke instelling (30 punten);
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als manager/teamleider van een team met minimaal 25 personen (20 punten
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar binnen het Sociaal Domein binnen de gemeente (25 punten)
  • Een afgeronde opleiding op minimaal wo niveau (5 punten);
  • Aantoonbare werkervaring als teamleider binnen het sociaal domein (20 punten).

Competenties

  • Je weet wie je bent, heb oog voor de ander, doorziet situaties, herkent processen en je bent toekomstgericht;
  • Analytisch;
  • Strategische sparringpartner;
  • Politiek, bestuurlijk sensitief;
  • Transparant en zakelijk.

Extra info

Startdatum: 01-10-2024
Einddatum: 01-10-2025
Optie tot verlengen: 2 maal 6 maand(en)
Aantal uur per week: 30-36 uur
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.


De gesprekken bij de opdrachtgever worden op een later moment gepland. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen voorafgaand bericht. Overige kandidaten ontvangen na bericht dat zij niet zijn uitgenodigd voor de eerste ronde.

Locatie

Woerden

Publicatiedatum

16.09.2024

Publicatie eindigt

22.09.2024

Contactpersoon

Bruijn

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!