Communitymanager

Nieuw

Functie omschrijving

Op dit moment is er op het politie-intranet de mogelijkheid om te reageren op nieuwsberichten en dat gebeurt regelmatig. Echter kunnen en willen we daar nog veel meer uithalen; een grote en betrokken online community waar collega’s op een uitnodigende en interactieve manier het gesprek met elkaar aan kunnen gaan. Het is aan de community manager om deze community (verder) te realiseren en te professionaliseren. Deze opdracht is tweeledig en bestaat uit een praktisch deel en een beleidsmatig deel:

De community manager heeft het overzicht en de regie op de interne webcare en de web-etiquette, waardoor er meer aandacht besteed kan worden aan de effectieve en professionele webcare en web-etiquette binnen de interne communicatie naar/met alle collega’s. Daarnaast is het aan deze persoon om het communitymanagement verder op poten te zetten, zodat o.a. het intranet interactiever wordt en collega’s nog meer uitgenodigd worden ook online het gesprek met elkaar aan te gaan. Daarmee worden niet alleen meer reacties bevorderd, maar ook antwoorden geborgd op vragen van collega’s.

De community manager heeft de opdracht om aansluiting te vinden bij alle ambities (strategisch communicatiekader) die de kolom Communicatie heeft op het gebied van de interne communicatie en de bijbehorende bouwstenen. Daar komt ook bij dat deze persoon zich focust op beleid en governance van community management en de opbouw van een duurzame structuur. Zowel regels rondom wie verantwoordelijk is, hoe dit geregeld wordt en hoe de uitvoering/handhaving plaatsvindt.

Doelstelling
Beoogd resultaat

  • De opdracht concreet maken in een projectplan. Met als belangrijkste doel: binnen een jaar de (interne) webcare/communitymanagement professionaliseren op landelijk én regionaal niveau
  • Landelijk en regionale netwerk(en) inzichtelijk maken en opzet voor governance maken: wie is waarvan en waarvoor verantwoordelijk (signaleren, alerteren, verdere aanpak) en hoe vind je elkaar?
  • Onderzoeken hoe de interne webcare/communitymanagement kan worden opgezet en uitgerold
  • Opzetten van duurzame communitymanagement en onderzoek naar een zelfregulerend borgingsproces waarbij community management gegarandeerd wordt door bekwame personen zonder interventie
  • Onderzoeken hoe je stakeholders het beste kunt betrekken bij de (interne) webcare/communitymanagement qua kennis en kunde en dit vervolgens realiseren, o.a. d.m.v. de Training Interne Webcare
  • Interne bouwstenen uit het communicatiekader verwerken in de aanpak
  • Tijdens de opdracht tussentijds rapporteren aan de opdrachtgever en ervoor zorgen dat het project op de gestelde tijd afgerond is: klaar om overgenomen te worden door de stakeholders
  • Processen en taken optimaliseren, zorgen dat deze processen geborgd worden/zijn en de eindverantwoordelijkheid beleggen op een logische plek
  • Onderzoeken of er platformen en analytische tools reeds zijn of moeten komen om de effectiviteit communitymanagement te meten en wie/hoe deze worden ingezet

Werkzaamheden

  • Het opbouwen en verder realiseren en professionaliseren van een online community.
  • Het uitvoeren van interne webcare, ondersteunen van de inhoudsdeskundigen (tijdens de looptijd van het project, daarna overdragen aan de kolom Communicatie).
  • Web-etiquette actualiseren en implementeren

Functie eisen

  • Een voorwaarde voor definitieve gunning is dat de Externe het positieve screeningsadvies of de Verklaring van Geen Bezwaar overlegt na afronding van screening. De screening neemt maximaal 16 weken tijd in beslag. U dient hier rekening mee te houden.
  • Kandidaat heeft minimaal een erkend en volledig afgerond HBO diploma in de richting Communicatie.
  • Minimaal 5-10 jaar aantoonbare werkervaring in community management.
  • Aantoonbare werkervaring met (onderzoek naar) interne communicatie in een politiek-bestuurlijke organisatie.
  • Aantoonbare werkervaring met het opbouwen en verder realiseren en professionaliseren van een online community.

Wensen:

  • Minimaal 5-10 jaar aantoonbare werkervaring in community management.
  • Aantoonbare werkervaring met het uitvoeren van interne webcare, ondersteunen van de inhoudsdeskundigen (tijdens de looptijd van het project, daarna overdragen aan de kolom Communicatie).
  • Aantoonbare werkervaring met het actualiseren en implementeren van Web-etiquette.
  • Kandidaat heeft minimaal een erkend en volledig afgerond WO diploma in de richting Communicatie.

Competenties

  • Coachen
  • Initiatief
  • Klantgerichtheid
  • Leervermogen
  • Overtuigingskracht
  • Probleemanalyse
  • Samenwerken
  • Mondelinge- en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid: Maakt feiten, meningen en ideeën aan anderen in begrijpelijk Nederlandse taal mondeling en schriftelijk duidelijk.

Extra info

Startdatum: 01-12-2024
Einddatum: 30-11-2025
Optie tot verlengen: 1x12 mnd
Aantal uur per week: 36 uur

Locatie

Den Haag

Publicatiedatum

14.09.2024

Publicatie eindigt

23.09.2024

Contactpersoon

Bruijn

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!