Senior Adviseur Bestuurlijke Zaken

Nieuw

Functie omschrijving

Ter tijdelijke vervanging van een collega zijn wij op zoek naar een ervaren Adviseur bestuurlijke zaken voor de portefeuille Energie en Klimaat. Je zult werken binnen het team Adviseurs Bestuurlijke Zaken, afdeling Ruimte.

Binnen het organisatieonderdeel Ruimte zijn we verantwoordelijk voor een breed scala aan onderwerpen die in de portefeuilles van in ieder geval 5 wethouders vallen. Een zeer beleidsrijk organisatieonderdeel dus, met de nodige bestuurlijke dynamiek. Samen met 10 collega adviseurs en
ondersteuners bestuurlijke besluitvorming, breng je lijn in de directe advisering en besluitvorming in je portefeuille Energie en Klimaat.

Werkzaamheden

Je taken zijn:
De kern van je werkzaamheden is het adviseren van collega’s uit de organisatie over het bestuurlijke besluitvormingsproces en meedenken over bestuurlijke zaken. Daarnaast zorg je voor een goed verloop van de procedure en zorg voor de juiste (kwaliteit) van stukken. In deze opdracht vorm je de schakel tussen de ambtelijke organisatie en het bestuur.

Concreet zijn je belangrijkste taken:
• Je zorgt voor de voorbereiding van een aantal bestuurlijke overleggen en staven, zoals de Energiearmoede en combistaf Energie & Financien. Dit betekent wekelijks overleggen waarbij je als adviseur aansluit en deelneemt. De voorbereiding vindt plaats in een apart overleg met de voorzitter van de staf. In overleg met de voorzitter draag je zorg voor de agenda, kwaliteit van de stukken en terugkoppeling over de bespreking. Jouw rol daarin is adviserend en faciliterend. Je bent vraagbaak voor opstellers van bestuursvoorstellen en raadsbrieven. Je bewaakt de (basis) kwaliteit en tijdigheid van bestuursvoorstellen. We verwachten van jou dat je kunt adviseren over het juiste proces, of het gebruik van de juiste formats. Ook denk je mee over de inhoudelijke opbouw van een voorstel, zodanig dat het advies bijdraagt aan een integraal, weloverwogen, kwalitatief goed besluit. Door dossiers met elkaar te verbinden, bevorder je de integraliteit binnen de organisatie.
• Je houdt overzicht op lopende zaken en acties en coördineert samen met je collega adviseur en de Opgavemanagers de stukken die betrekking hebben op de gemeentelijke financiële cyclus.
• Je organiseert de beantwoording van schriftelijke en mondelinge vragen van de gemeenteraad.
• Je zorgt voor overzicht en termijnbewaking van toezeggingen / moties en de beantwoording van brieven aan de gemeenteraad binnen het beleidsveld.

Omschrijving kandidaat

Jij bent/hebt:
• Een afgeronde hbo- of wo-opleiding;
• Je hebt tenminste 5 jaar aantoonbare bestuurlijke ervaring in een vergelijkbare functie;
• Je hebt tenminste 5 jaar werkervaring bij een 100.000+ gemeente;
• Je hebt ruime ervaring met complexe bestuurlijke situaties/processen;
• Het is een pré als je affiniteit hebt met Energie & Klimaat;
• Je bent flexibel qua werktijden als het werk daar om vraagt;
• Je bent verbindend en communicatief vaardig;
• Je hebt visie op de rol en werkzaamheden binnen het grotere geheel van het team en de organisatie;
• Je bent scherp en analytisch;
• Je bent organisatorisch sterk en behoudt het overzicht.

Functie eisen

  • Je beschikt minimaal over een hbo-diploma:
  • Aantal jaren aantoonbare bestuurlijke ervaring in een vergelijkbare functie:
  • Aantal jaren werkervaring in een vergelijkbare rol bij een 1000.000+ gemeente:
  • Heb je werkervaring binnen een G4-gemeente?
  • Geef een voorbeeld van je handelen in een complexe situatie. Neem hierin de mate van politieke sensitiviteit mee en besluitvaardigheid in jouw rol. Op welke wijze heb jij het verschil kunnen maken?
  • Beschrijf een situatie waaruit blijkt dat je goed overzicht weet te houden en organisatorisch overzicht houdt in een bestuurlijke dynamiek. Geef ook aan wat jouw rol hierin was.

Extra info

  • Periode: 7 oktober 2024 tot 1 februari 2025 met mogelijke opties tot verlenging
  • Belasting: 32 uur per week gemiddeld

Goed om te weten:
Gesprekken zijn gepland in de week van 23 september. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. De gesprekken vinden plaats op het Stadskantoor.

Voor wat betreft flexibele werktijden: incidenteel ben je beschikbaar om te werken op dinsdag- en donderdagavond i.v.m. raadsbijeenkomsten. Bij de gemeente Utrecht werken we hybride. Voor het opbouwen van een netwerk is het nodig om eerst vaker op kantoor te werken.

Locatie

Utrecht

Publicatiedatum

13.09.2024

Publicatie eindigt

20.09.2024

Contactpersoon

Bruijn

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!