Strategisch adviseur Havenstad

Nieuw

Functie omschrijving

Het adviseren en ondersteunen van het programma Haven-Stad bij het realiseren van de vastgestelde programmadoelen in een complexe bestuurlijke omgeving. Belangrijk hierbij is het meehelpen ontwikkelen van een heldere visie en uitvoeringsstrategie om, binnen een context van soms tegenstrijdige financiële en inhoudelijke belangen, resultaat te halen. Jij bent verantwoordelijk voor vertaling van deze belangen in de uitwerking van de verschillende programmaonderdelen en in de voorbereiding van de besluitvormingsdocumenten. Duik in de huid van de bestuurders en andere stakeholders en probeer met een goed gevoel voor politieke sensitiviteit de programmadoelen te bereiken.

Werkzaamheden

De werkzaamheden bestaan uit het adviseren van het programmateam over de visie en te volgen strategie. Hierbij benader je vraagstukken vanuit het perspectief van de bestuurder. Samen met het team werk je aan toe naar het bestuurlijk moment waarop de inhoud wordt voorgelegd ter besluitvorming. Jij bent hierbij verantwoordelijk voor het opstellen van de gevraagde besluiten en coördineert het besluitvormingsproces (de weg daarnaar toe).

Dit vraagt in de voorbereiding van een besluit:

- Het team adviseren over visie en strategie

- Het uitwerken van strategische notities en besluitvormingsdocumenten

- Coördineren van de momenten waarop bestuurder(s) de inhoud wordt voorgelegd. En op welke wijze dit gebeurt.

- Een nauwe samenwerking met de bestuursadviseurs van de wethouders en de medewerkers van de afdeling bestuurszaken.

De opdrachtgever(s)

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)
Het programmateam Haven-Stad bestaat uit ca 20 professionals die samen werken aan de ontwikkeling van een nieuw stuk Amsterdam met ca 70.000 woningen en 58.000 arbeidsplaatsen. In het team zitten programmamanagers, een planningsadviseur, communicatie adviseur en jurist. De ondersteuning vindt plaats door een secretariaat. In de bijgevoegde link staat alle informatie over de opgave:

https://www.amsterdam.nl/projecten/haven-stad/

Functie eisen

  • De aangeboden kandidaat beschikt over een academisch werk en denkniveau , met een achtergrond in financiën, economie of bestuurskunde.
  • De aangeboden kandidaat heeft beschikt over vakinhoudelijke kennis en praktijk ervaring in de gebiedsontwikkeling.
  • De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 5 jaar aantoonbare werkervaring opgedaan in een soortgelijke functie of rol bij vergelijkbare werkgever.
  • De aangeboden kandidaat heeft ervaring met werken bij verschillende overheden. En daar kennis opgedaan van verschillende besluitvormingsprocedures bij bestuurslagen binnen de overheid.

Wensen

  • De aangeboden kandidaat beschikt bij voorkeur over een academische opleiding met een achtergrond in financiën, economie of bestuurskunde
  • De aangeboden kandidaat heeft bij voorkeur aantoonbare ervaring in het afwegen van tegenstrijdige (politieke) belangen.
  • De aangeboden kandidaat heeft bij voorkeur aantoonbare ervaring in programmamanagement in fysiek, economisch en sociaal domein.
  • De aangeboden kandidaat heeft bij voorkeur aantoonbare ervaring met binnenstedelijke transformatieprojecten.

Extra info

• Startdatum:z.s.m.
• Einddatum: 1 jaar na startdatum
• Werklocatie: Weesperplein, 8, 1018XA, AMSTERDAM
• Aantal uren per week: 24
• Optioneel tot verlenging: Ja, de Gemeente heeft de mogelijkheid de Overeenkomst meerdere keren te verlengen tegen dezelfde voorwaarden en condities, met dien verstande dat de totale maximale duur van de Overeenkomst de 24 maanden niet mag overschrijden.

Locatie

Amsterdam

Publicatiedatum

11.09.2024

Publicatie eindigt

22.09.2024

Contactpersoon

Bruijn

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!