Omgevingsmanager project Amazonekwartier

Nieuw

Functie omschrijving

Utrecht heeft jou nodig!


Project Amazonekwartier is een integraal ruimtelijk project van de afdelingen Ruimte en Stadsbedrijven, specifiek Beheer Openbare Ruimte (BOR) van de Gemeente Utrecht. Aanleiding voor het project is de opdracht van de Raad om de bussluis in de Amazonedreef te laten vervallen. Parallel wordt de vervanging/vernieuwing van de riolering in Overvecht voorbereid en wordt de openbare ruimte opnieuw ingericht. In het kader van Ontwikkelend Beheer is gekeken welke kansen er liggen om werk met werk te maken en meer (gemeentelijke) ambities te verwezenlijken. Hierbij kan gedacht worden aan het leveren van een bijdrage aan de groene schaalsprong en de wijk verkeersveiliger en klimaatbestendiger maken.
Momenteel worden het Integraal Programma van Eisen en Functioneel Ontwerp (IPvE-FO) afgerond en na de zomer zal de participatie starten. Dit moet uiteindelijk leiden tot bestuurlijke besluitvorming waarin het College het IPvE-FO vaststelt en de volgende fase kan starten. De uitvoering van het project wordt verwacht in 2026-2028.

Als Omgevingsmanager voor dit project werk je in een Integraal Project Management (IPM) team samen met een Projectmanager, Technisch manager, Contractmanager en Manager projectbeheersing. Je bent onderdeel van de afdeling Project Management Ruimte (PMR), waar meer omgevingsmanagers actief zijn.

Werkzaamheden

Je taken zijn:
In zijn algemeenheid zoeken wij een Omgevingsmanager die deze rol kan invullen binnen een IPM-team. Dat betekent het beheren van niet alleen de externe, maar ook de interne omgeving. In dat laatste geval moet gedacht worden aan afstemming met bestuursadviseurs en het opstellen van bestuurlijke stukken. Onderdeel van het takenpakket is ook vergunningen beheer en BLVC (Bereikbaarheid, Leefbaarheid, Veiligheid en Communicatie).

  • Je bent zowel intern als extern het aanspreekpunt voor stakeholders op het gebied van omgevingsmanagement (communicatie met en naar stakeholders) en houdt overzicht over alle lopende en komende issues met bijbehorende stakeholders.
  • Je geeft het projectteam inzicht in welke issues er spelen, hoe de contactmomenten verlopen en of er sprake is van bestuurlijke issues.
  • Je bereidt de ambtelijke en bestuurlijke overleggen met stakeholders voor.
  • Het organiseren van participatie met bewoners en andere stakeholders en het verwerken van de reacties (incl. het opstellen en actualiseren van het participatieplan).
  • Je stuurt het bestuurlijk traject voor vaststelling IPvE-FO en VO aan (incl. het opstellen van de benodigde stukken).
  • Je bent verantwoordelijk voor de aanvragen en verkrijgen van de verschillende vergunningen en stuurt het BLVC-proces aan.

Omschrijving kandidaat

Jij hebt:

  • Minimaal een hbo-opleiding afgerond, bij voorkeur in een van de volgende richtingen of vergelijkbaar: sociaalwetenschappelijk, bestuurskundig, communicatief, civiele techniek of omgevingsmanagement.
  • Minimaal 2 jaar ervaring met het werken binnen een IPM-team.
  • Bij voorkeur minimaal 5 jaar werkervaring met uitvoeren van omgevingsmanagement en participatietrajecten bij vergelijkbare herinrichtingsprojecten.
  • Bij voorkeur heb je minimaal 1 jaar ervaring als omgevingsmanager binnen een grote gemeente, in een wijk met een grote adressendichtheid.
  • Bij voorkeur heb je ervaring met het opstellen van BLVC-plannen.
  • Bij voorkeur heb je ervaring met het begeleiden van bestuurlijke besluitvormingsprocessen.

Functie eisen

  • Je bent in het bezit van een afgeronde hbo-opleiding
  • Je hebt minimaal 2 jaar ervaring met het werken in een IPM-team

Wensen

  • Je hebt minimaal 5 jaar werkervaring met uitvoeren van omgevingsmanagement (incl. participatietrajecten ) bij vergelijkbare herinrichtingsprojecten
  • Je hebt minimaal 1 jaar ervaring met het werken binnen een grote gemeente:
  • Kun je een voorbeeld geven van een BLVC-plan dat je hebt opgesteld? Wat was hierin je rol en hoe heb je het verschil gemaakt?
  • Geef aan welke ervaring je hebt met bestuurlijke besluitvorming, en waarom je van mening bent dat jij de juiste persoon bent om de bestuurlijke besluitvorming voor dit project verder vorm te geven?

Competenties

Competenties/vaardigheden:

  • Je hebt sterke communicatieve vaardigheden en het vermogen om te overtuigen en te onderhandelen.
  • Je herkent je in de volgende competenties: omgevingssensitief, proactief, flexibel, samenwerken, initiatief nemen, besluitvaardig en zelfstandig.
  • Je bent in staat de belangen van stakeholders te identificeren en de verwachtingen te managen.
  • Je bent in staat om draagvlak te creëren, zowel binnen als buiten de organisatie.
  • Je bent bestuurlijk en organisatie-sensitief.


Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo’n inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.

Extra info

  • Periode: Van 1-10-2024 tot 1-10-2026 met mogelijke opties tot verlenging
  • Belasting: 16 - 20 uur per week gemiddeld

Goed om te weten:
Gesprekken zijn gepland op 16 september. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.

Locatie

Utrecht

Publicatiedatum

27.08.2024

Publicatie eindigt

06.09.2024

Contactpersoon

Bruijn

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!