Implementatiemanager Senior

Nieuw

Functie omschrijving

De Belastingdienst zet volop in op de verbetering van de dienstverlening aan Burgers en Bedrijven. Vanaf 2024 is de Belastingdienst in dit kader gestart met het digitaliseren van het berichtenverkeer. Hiervoor is het programma Digitaal Zakendoen gestart. Belangrijk onderdeel van dit programma is het project implementatie. In jouw rol als implementatiemanager ondersteun je de Belastingdienst bij de complexe verandering naar digitaal zaken doen. Onderdeel van digitaal zaken doen is de applicatie Generieke Document Voorziening (GDC). Dit is het systeem voor het opmaken en versturen van kennisintensieve brieven. GDC moet door ongeveer 16.000 medewerkers gebruikt gaan worden. Jij gaat zelfstandig aan de slag in het team implementatie van het programma. Gezamenlijk met andere teamleden stem je de aanpak af om dit te realiseren. Het team implementatie bestaat uit business analisten, implementatiemanagers en veranderkundigen.

Werkzaamheden

Als implementatiemanager begeleidt je zelfstandig diverse afdelingen naar een succesvolle implementatie. De complexiteit en grote van de opdracht is afhankelijk van de omvang van de afdeling. Je werkt met de implementatiemethodiek die binnen de belastingdienst is ontwikkeld en wordt onderhouden. Je werkt met een grote mate van zelfstandigheid in de volle breedte van de implementatie-opdracht. Je regisseert de complexiteit, inhoud en diepgang van het implementatietraject. Je begeleidt en stuurt het management en de medewerkers van de operatie in het nemen van hun verantwoordelijkheid voor een succesvolle implementatie (“Je doet het zelf maar niet alleen”). Je hebt ruime ervaring met implementatietrajecten in omvangrijke complexe projecten en programma’s en bent daarin aantoonbaar succesvol. Je hebt ruime kennis en ervaring ten aanzien van werken in een (uitvoerende) grote organisatie met complexe vraagstukken en van de (rijks)overheid.

Functie eisen

  • De kandidaat gaat akkoord met detachering
  • De aangeboden kandidaat heeft WO werk- en denkniveau aangetoond door een afgeronde opleiding op WO niveau en/of minimaal 5 jaar werkervaring in de rol van Implementatiemanager.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 2 jaar ervaring in een middelgrote (> 400 FTE) overheidsorganisatie.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar ervaring met het implementeren van multidisciplinaire veranderingen binnen een middelgrote (overheids)organisatie. (> 400 FTE)
  • De aangeboden kandidaat behaalt minimaal 60 punten van het totaal aantal te behalen punten op de kwaliteitswensen en competenties (= 80 punten).

Wensen:

  • De mate van ervaring met business- en IT-processen en met de fiscaliteit.
  • De mate waarin kandidaat beschikt over veranderkundige expertise en dit weet in te zetten om organisatie in beweging te krijgen.
  • De mate waarin kandidaat ervaring heeft met stakeholdermanagement in een dynamische omgeving.
  • Met een dynamische omgeving wordt bedoeld: waar meerdere veranderingen in een organisatie plaatsvinden.

Competenties

  • Organisatiesensitiviteit
  • Plannen en organiseren
  • Resultaatgerichtheid
  • Samenwerken
  • Motiveren

Extra info

Startdatum: 10-09-2024
Einddatum: 31-12-2024
Optie tot verlengen: Ja
Aantal uur per week: 32 uur
Datum voor gesprekken: verwacht week 35/36, 28 aug t/m 6 sept.

Locatie

Utrecht

Publicatiedatum

21.08.2024

Publicatie eindigt

25.08.2024

Contactpersoon

Bruijn

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!