Mensgerichte Kwartiermaker / Coördinator Informatiemanagement

Nieuw

Functie omschrijving

Een ervaren mensgerichte kwartiermaker / coördinator voor het team Informatiemanagement (IM). De opdracht is om het team als team te laten fungeren en voor het bestuur, directie en de organisatie een pro actieve businesspartner te zijn die zowel analyseert, adviseert en ondersteuning organiseert op belangrijke informatie vraagstukken. Het team zoekt vanuit expertise actief de samenwerking op binnen de organisatie en adviseert (gevraagd en ongevraagd) op (complexe) informatie vraagstukken. Voor het team IM is de ontwikkelopgave voor de komende tijd als volgt:

  • Integraal en ‘van buiten naar binnen’ werken en als businesspartner werken vanuit de
    bedrijfsvoeringsketen;
  • Transformeren van adviseurs naar rolvaste businesspartners die meedenken en mogelijk
    maken binnen heldere kaders;
  • Rolduidelijkheid, eigen verantwoordelijkheid, kennis en kunde van medewerkers;
  • Coördinatie en strategische advisering op domein- en concern brede thema’s;
  • Vertalen van vraag naar aanbod op gebied van informatievoorziening;
  • Vormgeven van de positionering van het team binnen de organisatie.

Concreet wordt er aan de kwartiermaker / coördinator gevraagd om het team vorm te geven en daarbij aandacht te hebben voor medewerkers om te zien wat zij nodig hebben en hierop te acteren. De medewerkers van dit nieuw te vormen team zijn momenteel verdeeld over een aantal teams. Er zijn stappen gezet om het proces en de samenwerking van vraag naar aanbod in te richten. Daardoor wordt er in de basis al onderling samengewerkt. In 2023 is een Informatievisie opgesteld, waar samen met het team aan gewerkt wordt.

Je hebt een mensgerichte stijl van leidinggeven en stimuleert persoonlijke en vakinhoudelijke ontwikkeling van je medewerkers, je zet in op teamontwikkeling vanuit doortastendheid en durft ook mensen (binnen en buiten het team) aan te spreken op resultaat, houding, gedrag en het moeten doorbreken van oude tradities. Je kent en overziet het werkveld van het team, hebt oog voor mensen en teamdynamiek. Je bent analytisch sterk en je weet makkelijk te schakelen tussen operationeel, tactisch en strategisch niveau. Je stuurt op en de voortgang op de afgesproken resultaten, je helpt het team prioriteiten stellen en hakt knopen door.

Na opbouw van het team vindt de overdracht plaats naar de sectormanager van de informatievoorziening.

De opdrachtgever(s)

De BVO Rijn & Braassem werkt voor de gemeenten Kaag & Braassem en Alphen aan de Rijn op het gebied van informatisering en automatisering. Vanwege de oprichting van een nieuw te vormen team binnen de informatievoorziening zoeken we een mensgerichte kwartiermaker / coördinator die het team vorm gaat geven. Het gaat hierbij om ongeveer 20 professionals. Het team bestaat uit verschillende disciplines, waaronder informatie-adviseurs, architecten, informatiebeveiliging, projectleiders en dergelijke.

De medewerkers zijn momenteel verspreid over een aantal teams en gaan over naar het team informatiemanagement. Dit team wordt verantwoordelijk voor het vertalen van de vraag van de vak afdelingen naar concrete oplossingen. De I-visie is hierin een belangrijk onderdeel voor de invulling en richting van de informatievoorziening.

Wie zijn wij?
Wij zijn de Bedrijfsvoeringsorganisatie Rijn en Braassem (BVO). Sinds 1 januari 2018 zijn wij verantwoordelijk voor alles op het gebied van Informatisering en Automatisering (I&A) dat zich afspeelt bij onze twee klanten, de gemeenten Alphen aan den Rijn en Kaag en Braassem.

We leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Dat wil zeggen dat we meebewegen met de ontwikkelingen en continu vernieuwen. We leren door te doen. Samenwerkingsgericht, resultaatgericht, klantgericht en veranderingsbereid zijn onze kerncompetenties. We werken hybride, op kantoor en vanuit huis. Voor deze functie geldt dat we verwachten dat je dagelijks beschikbaar bent om naar kantoor te komen.

Functie eisen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als leidinggevende bij een overheidsorganisatie;
  • Uiterlijk beschikbaar per 1 september 2024;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het adviseren en ondersteunen van bestuur en directie binnen een politiek-bestuurlijke organisatie (omschrijf dit duidelijk in het cv);

Wensen: (weging, totaal 100 punten)

  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring bij een 70.000+ gemeente; (20 punten)
  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring als leidinggevende binnen het vakgebied informatiemanagement; (30 punten)
  • Aantoonbare werkervaring met verandermanagement - benoem hiervan 2 duidelijke voorbeelden in het cv; (25 punten)
  • Aantoonbare werkervaring met medewerker-, team- en organisatieontwikkeling (benoem dit duidelijk in het cv). (25 punten)

Competenties

  • Mensgerichte leiderschapsstijl;
  • Met respect voor de persoon verandering kunnen doorbreken;
  • Open, duidelijk en toegankelijke communicatiestijl;
  • Politiek sensitief;
  • Benaderbaar, zichtbaar en toegankelijk voor de organisatie;
  • Proactief;
  • Daadkrachtig en resultaatgerichtheid;

Extra info

Startdatum: 01-09-2024
Einddatum: 01-03-2025
Optie tot verlengen: Mogelijk, maar nog niet bekend
Aantal uur per week: 24-36 uur
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: ja


De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 22 augustus 2024. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 21 augustus 2024 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Locatie

Alphen aan den Rijn

Publicatiedatum

09.08.2024

Publicatie eindigt

16.08.2024

Contactpersoon

Bruijn

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!