Plaatsvervangend griffier/Raadsadviseur

Nieuw

Functie omschrijving

Als plaatsvervangend griffier/raadsadviseur ben jij de adviseur van de gemeenteraad en help jij de griffier onder andere door:

  • Strategisch te adviseren over welke onderwerpen de raad op welk moment bespreekt;
  • Het adviseren en begeleiden van het rondetafelgesprek;
  • Informatie te vergaren en raadsleden te adviseren bij vragen, moties en amendementen;
  • Als secretaris de commissie Verbonden Partijen te ondersteunen;
  • De periode dat je op de griffie komt te werken ben jij als plv. griffier het aanspreekpunt voor raadsleden, ambtelijke organisatie op de dagen dat de griffier ouderschapsverlof opneemt (op woensdag en donderdag).

Hoe ziet je werkdag eruit?
Dankzij jou kunnen raads- en commissieleden hun werk uitstekend doen. Op maandagmiddag ben je aanwezig bij het werkoverleg met het team. Zo houden we elkaar op de hoogte van wat er speelt. Bij de commissie Verbonden Partijen verzorg jij als secretaris de ondersteuning. Je schakelt helder met de ambtelijke organisatie om ervoor te zorgen dat de raads- en commissieleden tijdig gedegen raadsvoorstellen krijgen om te bespreken.

De gemeenteraad ondersteun je als raadsadviseur bij een van de twee rondetafelgesprekken op dinsdagavond en soms ook op donderdagavond. Je doorziet oorzaak en gevolg in bestuurlijke processen, notuleert toezeggingen en bent de rechterhand van de voorzitter tijdens deze voorbereidende vergaderingen richting de raadsvergadering. Voor de raadsvergadering ondersteun je raadsleden bij het formuleren van moties en amendementen. Jij bent de procesondersteuner van de Rekenkamer, doet een voorzet voor de afhandeling van de fractiebudgetten en maakt agenda en verslag van het seniorenconvent.

Dankzij jouw strategisch advies kan een ander teamlid goed voorbereid een overleg in. Je houdt in de gaten of eerder gemaakte afspraken worden nagekomen en denkt mee over de planning en de bestuurlijke gevolgen hiervan voor de (vergaderingen van de) gemeenteraad. Je kunt schakelen tussen informatie verzamelen en informatie delen in je eigen woorden.

De functie is voor 36 uur, verdeeld over vier of vijf dagen. De gemeenteraad vergadert 's avonds, met de dinsdagavond als vaste vergaderavond en meestal de donderdag als reserveavond. Het vergader- en recesschema van de gemeenteraad is leidend voor je werk en werktijden. Op vrijdag werk jij een halve dag (vanuit huis als je dat wilt) om alle nog openstaande acties van de vergaderingen van donderdag te verwerken mocht dat nodig zijn.

De opdrachtgever(s)

De gemeente Houten is onderdeel van de stadsregio Utrecht en de laatste decennia volop in ontwikkeling. Van een dorp van 7.000 inwoners in 1975 groeide Houten uit tot een middelgrote stad van bijna 50.000 inwoners. Stedelijk van karakter in het centrum en dorps in de mooie en rustige woonwijken en de drie kleine kernen ’t Goy, Schalkwijk en Tull en ’t Waal. Behalve dat Houten mooi, groen, veilig en landelijk gelegen is, kent de gemeente ook veel sociale, culturele en economische activiteit. Deze kenmerken vormen samen de kracht en de kwaliteit van Houten.

Dat maakt ook dat wij als organisatie goed zijn in het combineren van denken en doen. Schouders eronder en aan de slag is ons motto. In korte tijd kunnen we goede resultaten boeken. Landelijke en regionale ontwikkelingen en eigen ambities worden opgepakt door voortdurend op zoek te gaan naar nieuwe oplossingen en manieren van werken. Innoveren en experimenteren helpen ons in het realiseren van onze ambities. We zoeken hiervoor actief de samenwerking met elkaar, collega’s, inwoners, ondernemers en partners. Een setting waardoor het fijn werken is in Houten. De platte structuur van de organisatie, met 12 samenwerkende teams, geeft veel ruimte voor eigen initiatief, eigenaarschap en persoonlijke ontwikkeling.

Werken bij Houten betekent werken aan de maatschappelijke vraagstukken van vandaag en morgen. Bij ons kun je echt het verschil maken voor onze inwoners, partners en ondernemers. Jij draagt eraan bij dat zij op een fijne manier kunnen wonen, werken en leven in onze gemeente. En dat doe je niet alleen, maar samen met 400 collega’s. Collega’s die jou helpen en voor je klaarstaan.

In welk team kom je terecht
De raadsgriffie werkt voor de gemeenteraad. Houten heeft een constructieve, actieve en betrokken raad waarin veel raadsleden zich zowel voor als achter de schermen inzetten voor een goede behandeling van alle bestuurlijke onderwerpen. Raadsleden die veel moties en amendementen indienen en deze in wisselende stemverhoudingen steunen of verwerpen.

De griffie van de gemeente Houten bestaat uit de griffier, jij als plaatsvervangend griffier, een raadsadviseur en een griffiemedewerker. De periode dat je op de griffie komt te werken ben jij als plv. griffier het aanspreekpunt voor raadsleden, ambtelijke organisatie op de dagen dat de griffier ouderschapsverlof opneemt (op woensdag en donderdag).

Je werkt in een klein, hardwerkend team, waarin we open en direct zijn naar elkaar en voor elkaar klaarstaan. Tegelijkertijd heb je 31 raadsleden als werkgever, zijn er 20 commissieleden en fractieassistenten van 10 politieke partijen en kan een wethouder, de burgemeester of een ambtenaar bij je binnenlopen met een vraag. De griffie werkt onafhankelijk van de ambtelijke organisatie en is de schakel tussen de gemeenteraad, het college, de organisatie en de Houtense samenleving. Het algemeen belang staat hier altijd voorop.

Functie eisen

  • Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad.
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als plaatsvervangend Griffier of raadsadviseur op een griffie;
  • Uiterlijk beschikbaar per 2 september 2024;
  • Aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau.

Wensen: (weging, totaal 100 punten)

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als plv. griffier/raadsadviseur op een griffie (40 punten);
  • Aantoonbare kennis van i-babs (35 punten);

Competenties

Wij vinden jouw inzet erg belangrijk. Je bent een harde werker met een politiek gevoelige antenne. Je bent een autonoom denker en je weet waar je het over hebt. Je bent in staat om door te vragen naar de gevolgen van het politieke proces en kunt deze duidelijk terugkoppelen. Je komt afspraken na en hebt oog voor detail bij de verwerking hiervan. Er is soms hectiek; je bent met veel verschillende dingen tegelijk bezig en daar moet je mee om kunnen gaan. Je beschikt over een goede kennis van de Nederlandse taal. Je bent integer: de omgeving waarin je gaat werken vergt een vertrouwelijke en zorgvuldige werkhouding.

Extra info

Startdatum: 02-09-2024
Einddatum: 31-12-2024
Optie tot verlengen: Mogelijk, maar nog niet bekend
Aantal uur per week: 36 uur
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr (zie de toelichting in de tekst)
Is hybride werken mogelijk: ja (in overleg)


De gesprekken zijn gepland op dinsdag 20 augustus 2024 in de middag. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 19 augustus 2024 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Locatie

Houten

Publicatiedatum

08.08.2024

Publicatie eindigt

14.08.2024

Contactpersoon

Bruijn

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!