Projectleider sturingsinformatie Jeugdzorg

Nieuw

Functie omschrijving

Economische topregio

In Zwolle geloven we dat het leven beter wordt als we met elkaar optrekken. Wij zetten daarom met kracht in op verbinding. Een goed samenspel met onze 130.000 inwoners, partners in de stad, het college, de raad en collega’s. Afdelingen en teams zijn thuishavens, maar we werken door de afdelingen heen en zoeken elkaar makkelijk op. Samen tillen we bijzondere projecten van de grond. De stad staat voor grote opgaven om onze leefwereld duurzaam vorm te geven, zoals klimaatadaptatie, energietransitie en de ontwikkeling van een circulaire economie. Al die kleine en grote opgaven zijn leidend voor onze vernieuwende manier van samenwerken. We vinden elkaar in voor- en tegenspoed, acteren als professionele partners, denken in mogelijkheden en stimuleren initiatieven uit de organisatie en de stad. Een stad die haar bijdrage levert aan de ambitie van de regio om vierde economische topregio van Nederland te worden. Een stad waar iedereen meedoet en iedereen ertoe doet. Zó doen we dat in Zwolle.

Sociaal wijkteam

In Zwolle hebben we één toegankelijk loket, waar alle inwoners terecht kunnen met vragen over zorg of ondersteuning: het Sociaal Wijk Team (SWT). Een afdeling die de Jeugdwet, Wet Maatschappelijke ondersteuning en de Participatiewet uitvoert.

Doel
Het blijven doorontwikkelen van inzicht in de inzet en uitgaven van jeugdzorg met behulp van het dashboard met sturingsinformatie voor de specialistische jeugdzorg, en in goede periodieke afstemming met onze interne en externe belanghebbenden. In het dashboard worden de strategische doelstellingen op basis van meetbare indicatoren gemonitord. Deze worden gebruikt om ervan te leren en te transformeren in dialoog met de ambtelijke organisatie (SWT, MO en Concern Control/ Financiën), het management en de portefeuillehouder Jeugd. De laatste uitdaging waarvoor wij in dit sturingsproject aan de lat staan is het opzetten van relatiemanagement samen met de door ons geselecteerde 11 belangrijkste zorgaanbieders.

Werkzaamheden

In verband met einde dienstverband is gemeente Zwolle op zoek naar een ervaren projectleider die het project Jeugd Sturingsinformatie zelfstandig en zonder gezagsverhouding kan voortzetten, in goede banen kan leiden richting de afronding en helpt met de borging van de projectdoelen in de reguliere organisatie. Het project loopt tot juli 2025. In januari 2022 is het project Jeugd Sturingsinformatie gestart naar aanleiding van de aanbevelingen uit het rapport Verbetering Sturingsinformatie Jeugdzorg. Op advies van het kernteam en de interne driehoek Jeugd zou de projectleider het volgende moeten doen:
  1. Aansturen van het ontwikkelproces voor relatiemanagement samen met het kernteam Sturingsinformatie jeugd. Dit kernteam wordt toegerust met uren om de ingezette richting verder uit te werken: in dialoog met onze 11 geselecteerde zorgaanbieders de hervorming beïnvloeden op basis van vertrouwen en vakmanschap, en onze gezamenlijke transformatiedoelen te faciliteren met sturingsinformatie.
  2. Opzetten, inrichten, beheren en doorontwikkelen van driehoeksoverleggen (intern en extern). Geleerde lessen uit ontwikkelcycli helpen vertalen naar beleid, uitvoering en andersom. Beleid en Sociaal Wijkteam faciliteren om in driehoeksgesprekken met zorgaanbieders sturingsinformatie in te zetten om de hervorming te beïnvloeden.
  3. Exploreren en implementeren samenwerking in lokale en regionale transformatie: driehoeksgesprekken en sturingsinformatie afstemmen met contractmanagement RSJ, op basis van Zwolse visie.
  4. Doorontwikkelen van ons Power BI dashboard in samenspraak met de data-analist voor het blijven koppelen van de informatiebehoefte intern en extern aan de besparingsopgaven en doelen.
  5. Bijdragen aan administratieve basis op orde bij SWT backoffice en professionals om bovenstaande vorm te kunnen geven.
  6. Afstemmen met Management over aanbevelingen t.a.v. cultuurverandering en wendbaarheid. Keuzes maken vanuit hoofddoelen; niet alles tegelijk.

Functie eisen

  • Kandidaat heeft minimaal een afgeronde HBO/WO opleiding
  • Kandidaat heeft ervaring in een gemeentelijke/ ambtelijke omgeving.
  • Kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring met Projectmanagement.
  • Kandidaat heeft op CV aantoonbare ervaring met Jeugdzorg.

Wensen:

  • Kandidaat heeft minimaal 5 jaar ervaring met Projectmanagement.
  • Op CV aantoonbare ervaring met Power-BI en/ of het kunnen vertalen van gebruikersbehoeften naar sturingsinformatie voor jeugdzorg

Competenties

  • Teamcaptain van kernteam sturingsinformatie Jeugd
  • Iemand die veel oog heeft voor verbinding en zorgdraagt voor vertrouwen dat je met elkaar goede kant op gaat.
  • Iemand die een goede dialoog kan voeren op drie niveaus: inhoud, proces en relatie.
  • Iemand die het verschil goed kent tussen de verschillende niveaus binnen onze organisatie en in staat is om heldere knips te maken: bestuurlijk, ambtelijk en uitvoering
  • Iemand met inzicht en overzicht in de financiering van jeugdhulp en dit ook kan verbinden aan de inhoud en processen (en andersom).
  • Ervaring met Power-BI en/ of het kunnen vertalen van gebruikersbehoeften naar sturingsinformatie voor jeugdzorg is een pré.

Extra info

Startdatum: 16-09-2024
Einddatum: 30-06-2025
Optie tot verlengen: 4x 3 maanden
Aantal uur per week: 20-24 uur, voorkeur voor 24 uur per week
Thuiswerken is mogelijk, hybride in overleg
De gesprekken vinden onder voorbehoud plaats in de eerste week van september, zorg ervoor dat uw kandidaat beschikbaar is. De gesprekken zullen niet op een ander moment plaatsvinden.

Locatie

Zwolle

Publicatiedatum

07.08.2024

Publicatie eindigt

23.08.2024

Contactpersoon

Bruijn

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!