Beleidsadviseur (sociaal domein)

Functie omschrijving


De gemeente Amsterdam heeft een sturingsfilosofie sociaal domein opgesteld die op hoofdlijnen antwoord geeft op de vraag op welke wijze de gemeente Amsterdam intern en vooral extern stuurt op de doelstellingen en gewenste ontwikkelingen in het sociaal domein. Opgave- en gebiedsgericht werken staat centraal in de filosofie, evenals het uitgangspunt om in partnerschap en in dialoog met de samenwerkingspartners de gewenste doelstellingen te realiseren.

De gemeente zet op verschillende terreinen stappen om invulling te geven aan de sturingsfilosofie, zoals bijvoorbeeld de taakgerichte inkoop van HSJH en ESJH, de Ontwikkelagenda Jeugd en de organisatie van de gebiedsdialogen. Deze ontwikkelingen onderstrepen de omslag die de gemeente maakt van concurrentie (marktwerking) tussen aanbieders met aparte afgebakende opdrachten, naar opgavegericht samenwerken en gezamenlijke sturing (partnerschap). Dit betreft een majeure omslag, omdat het gaat om een herdefinitie van de samenwerkingsrelaties en een kanteling van het discours. Dit vraagt een duurzame gedragsverandering van alle betrokken partijen, niet in de laatste plaats van de gemeente.

We zijn daarom op zoek naar een partij die de gemeente kan ondersteunen in het ontwikkelen en duurzaam borgen van de externe dialoog en het samenwerken in partnerschap. Het doel hiervan is om bij te dragen aan een gemeentelijke organisatie (JZD) die haar doelstellingen realiseert in partnerschap met de uitvoerende partijen vanuit een heldere rolverdeling.

In algemene zin gaat het name om het opstarten, initiëren en inrichten van samenwerkingen, dialogen en overlegtafels. Het is daarbij van belang dat medewerkers van zowel de gemeente als de partners uitvoerig betrokken worden bij de ontwikkeling hiervan, zodat de overdracht na de initiatiefase op duurzame wijze geborgd is. De vraagstukken waar ondersteuning op nodig is, spelen zich met name af in het sociaal domein, maar kunnen zich ook voordoen in en/of in samenhang met aanpalende domein zoals bijvoorbeeld onderwijs, veiligheid, wonen en publieke gezondheidszorg.

Heel concreet zoekt de gemeente in dit kader momenteel advies en ondersteuning bij de volgende deelopgaven:

- Een belangrijke stap die de gemeente met haar partners wil maken is het gezamenlijk investeren in een gedeeld beeld op het werken in partnerschap en de ontwikkeling van het gedrag dat hier bij hoort (wat mag men van elkaar verwachten). Dit vraagt een duurzaam en langdurig traject van een kwalitatieve dialoog, waarin gemeente en partners gezamenlijk het werken in partnerschap verdiepen, intensiveren en expliciteren. Onderdeel hiervan is het gezamenlijk formuleren welke vorm van netwerksturing het beste past bij het domein van Jeugd en Zorg in Amsterdam en afspraken over de wijze waarop dit wordt ingericht en toegepast .

- Het domein van Jeugd en Zorg in Amsterdam kent een uitgebreide structuur van overleggen en besluitvorming. De gemeente Amsterdam wil graag gezamenlijk met de uitvoerend partners toewerken naar meer eenvoud in de diverse overlegstructuren, zodat de sturing op de verschillende opgaven overzichtelijk en in samenhang is georganiseerd. Dit moet de basis vormen voor een gezamenlijke, integrale en effectieve (netwerk)sturing op de maatschappelijke opgaven. Onderdeel van deze opgave kan zijn dat stuurgroepen/platforms dienen te worden afgebouwd,maar ook dat er nieuwe structuren geïnitieerd moeten worden op basis van de principes van de sturingsfilosofie.

- De gemeente heeft de ambitie om binnen de gemeentelijke organisatie te komen tot een meer op elkaar afgestemd opdrachtgeverschap, met andere woorden het vergroten van de consistentie en congruentie in de samenwerking met uitvoerend partners. Hiervoor is een gedragen en gedeeld verhaal nodig over de sturingsvorm (wijze van netwerksturing), de juiste ondersteuningsstructuur vanuit de gemeente en bijbehorende overlegstructuren, zodat er een beter samenspel ontstaat tussen de diverse keyplayers binnen de gemeente.

- Een aantal wat langer lopende samenwerkingsconstructies dienen geëvalueerd te worden en met een frisse blik getoetst te worden aan de principes van de sturingsfilosofie. Voorbeelden hiervan zijn de Prestatiedialoog 2 Jeugd en de Gebiedsdialogen.

De opdrachtnemer werkt samen met de strategen van jeugd en zorg onder gezamenlijke opdracht van de manager jeugd op bovengenoemde opgaven.

Werkzaamheden die daarbij horen zijn:
- Organiseren, voorbereiden en begeleiden van bijeenkomsten (dialoog sessies) met medewerkers van de gemeente en partners (zorgaanbieders, uitvoeringsorganisaties in het sociaal domein etc.) waarin gezamenlijk het samenwerken in partnerschap verkend, verder ontwikkeld en doorleefd wordt en samenwerkingsafspraken worden vastgelegd.
- Het analyseren van de huidige structuren van samenwerking en overleg binnen het domein van Jeugd en Zorg en op basis van die analyse adviseren over passende inrichtingsprincipes die van waarde zijn bij het gezamenlijk bepalen waar en hoe de samenwerkingsstructuren verbeterd kunnen worden. Onderdeel hiervan kan zijn het opstellen van adviesrapportages en het verzorgen van presentaties hierover voor de afdeling, het MT Jeugd en Zorg of voor gezamenlijke gremia van gemeente en partners.
- Het samen met gemeente en uitvoerend partners exploreren van en op schrift stellen van een gedragen en gedeeld verhaal (advies) over de gewenste sturingsvorm (wijze vannetwerksturing) en bijbehorende overlegstructuren, inclusief te nemen vervolgstappen en handelingsperspectieven.
- Het adviseren en coachen van bestaande overleg structuren en gremia over de wijze waarop samengewerkt wordt bezien vanuit de sturingsfilosofie en de context van netwerk samenwerking.
Op te leveren resultaat
De opdrachtnemer is verantwoordelijk voor & richt zich o.a. op de volgende relevante kerntaken:
• Resultaat: de relevante stakeholders (intern en extern) hebben een gedeeld beeld op het samenwerken in partnerschap en hebben handvatten om hier methodisch mee om te kunnen gaan
• Resultaat: gemeente en partners hebben succesvol een traject (kwalitatieve dialoog) doorlopen waarin zij gezamenlijk een gedeeld beeld hebben opgebouwd over de samenwerking en de gewenste inrichtingsprincipes.
• Resultaat: er ligt een gedragen, zowel intern gemeente als extern bij de partners, en gedeeld verhaal over de gewenste sturingsvorm (wijze van netwerksturing) en bijbehorende overlegstructuren, inclusief te nemen vervolgstappen en handelingsperspectieven.
• Resultaat: Bestaande strategische netwerkstructuren zijn geëvalueerd op basis van effectiviteit in de samenwerking (samenstelling, mandaat, samenhang in de opgave, kwaliteit van de regievoering en de ondersteuningsstructuur)

Afstemming (niet-limitatief)

De opdrachtnemer rapporteert periodiek (schriftelijk) aan de afdelingsmanager met wie de opdrachtnemer tweewekelijks bilateraal de voortgang ten aanzien van de resultaten bespreekt. Verder, o.a. frequent overleg met stakeholders w.o. strategen, managers en medewerkers van de afdeling.

De opdrachtgever(s)

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)
Afdeling Contractmanagement Jeugd & Zorg: Contractmanagement kent beleid(inhoud) en heeft als doel dat beleid wordt vertaald naar meetbare en monitorbare afspraken, in nauwe samenwerking met de afdeling Beleid. We handelen op basis van een zakelijk partnerschap tussen aanbieders en gemeente. We sturen op ontwikkeldoelen in het hele stelsel en op kostenbeheersing. Afspraken, verplichtingen en voorwaarden leggen we vast in het contract en daar sturen we op. De contractmanagers sturen zowel op een collectief van contractspartners als op de individuele contractspartner. De directie is integraal onderdeel van het Sociaal Domein. Het Sociaal Domein bestaat in Amsterdam uit de directies Onderwijs en Jeugd, Zorg en Diversiteit (JZD), Werk, Participatie en Inkomen (WPI), Sport en Bos, Subsidies, Inkoop en Juridisch Bureau Sociaal (SIS) en Maatschappelijke Voorzieningen en de GGD.

Functie eisen

  • De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een wo werk- en denkniveau. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat is in het bezit van een erkende wo diploma. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft grondige kennis en minimaal 5 jaar ervaring in het sociaal domein.
  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbaar kennis van en ervaring in Amsterdam met de dynamiek tussen stadsdelen en de centrale beleidsdirecties (bestuurlijk, ambtelijk en vanuit het uitvoerend perspectief).
  • De aangeboden kandidaat heeft heeft affiniteit en aantoonbare werkervaring van minimaal 8 jaar in het Sociaal Domein op het gebied van strategie ontwikkeling, advisering en organisatie/governance ontwikkeling.

Wensen

  • De aangeboden kandidaat heeft gedegen capaciteiten met aantoonbare werkervaring om een duidelijke en heldere bijdrage te leveren aan het opstarten van samenwerkingsverbanden en netwerken.
  • De aangeboden kandidaat heeft gedegencapaciteiten met aantoonbare werkervaring op het gebied van gespreksleiding.

Extra info

• Startdatum: 01-09-2024
• Einddatum: 30-08-2025
• Optioneel tot verlenging conform duur werkzaamheden: Ja
• Aantal uren gemiddeld per week:32-36 uur

Locatie

Amsterdam

Publicatiedatum

24.07.2024

Publicatie eindigt

05.08.2024

Contactpersoon

Bruijn

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!