Omgevingsmanager

Nieuw

Functie omschrijving

Inwoners, ondernemers, gemeente en andere organisaties werken in het Programma Centrum Heerenveen samen aan de verbetering van het centrum. Het doel van ons programma is een gastvrij en gezellig centrum te realiseren waar bezoekers graag komen en langer blijven.

In de realisatiefase van het Programma Centrum Heerenveen komt alles samen in meerdere projecten waaronder o.a. het herinrichten van het winkelgebied, de bouw van een 2-laags ondergrondse parkeergarage en nog meerdere projecten verschillend van omvang. De fase om de nieuwe plannen te vertalen naar contracten en uitvoering is nu aangebroken. Dit alles i.s.m. collega’s en omgeving waaronder o.a. winkeliers, ontwikkelaars, publiek en overige partijen (o.a. nutsbedrijven).

Gemeente Heerenveen richt voor de Realisatiefase een projectteam in volgens het IPM model. De rol van omgevingsmanager willen we middels deze uitvraag invullen.

Integraal projectmanagement (IPM) is een methodiek voor de beheersing van grote(re) complexe(re) infrastructurele projecten. Het principe is dat elk aspect van een project een eigen eindverantwoordelijke manager heeft. Deze verschillende managers maken samen deel uit van één integraal projectteam. Dit projectteam vervangt de ‘traditionele projectmanager’, die feitelijk verantwoordelijk was voor alles. Binnen het IPM-model onderscheiden we vijf rollen:

  • Projectmanager
  • Manager Projectbeheersing
  • Technisch manager
  • Contractmanager
  • Omgevingsmanager

Functieomschrijving:

Als omgevingsmanager ben je de spil in de communicatie naar diverse partijen in de omgeving die elk een eigen belang hebben bij de projecten. Je bent daarbij de verbinder tussen het project en de maatschappelijke en bestuurlijke omgeving.

Werkzaamheden

Er wordt van jou verwacht dat je de stakeholdersanalyse maakt en ook de communicatiestrategie mede vorm geeft. Indien nodig draag je zorg voor een regelmatige update die aansluit op de fase en het doel van de betreffende projecten. Je stuurt indien gewenst ondersteunende (in- en externe) partijen aan en beheert de afspraken met deze partijen.

Je faciliteert het overleg met de stakeholders en verzamelt informatie zoals eisen en wensen bij alle partijen die een belang hebben bij de verschillende projecten zowel intern als extern. Je adviseert het IPM-team (o.a. technisch-, contract- en projectmanager) over de wijze waarop de diverse belangen meegenomen kunnen worden in het project. De omgevingsmanager communiceert over de eisen en wensen van en aan omgevingspartijen.

Je inventariseert en plant de benodigde vergunningen, verzorgt eventueel het aanvragen van vergunningen, stelt een vergunningenregister op en onderhoudt deze.

Ook ben je verantwoordelijk voor het aansturen van mogelijke schade be- en afhandeling en betrokken bij evt. beheersovereenkomsten. Bij claims heb je een bemiddelende rol, waarbij je gezamenlijk met de contractmanager en jurist zoekt naar een passende oplossing. Bij calamiteiten coördineer je (ook buiten standaard werktijden) de communicatie naar de omgeving.

Functie eisen

  • De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 oktober 2024 tot en met 31 december 2028 voor 12-16 uur per week.
  • In de afgelopen vijf (5) jaar minimaal twee (2) jaar aantoonbare werkervaring in de rol van omgevingsmanager in een complexe omgeving, b.v. bij de herinrichting van winkelgebied(en), en/of werken in een stadscentrum (meerdere stakeholders zowel intern als extern, van operationeel tot strategisch niveau) bij voorkeur in een IPM team in zowel voorbereiding als realisatie; In de afgelopen vijf (5) jaar minimaal twee (2) civiel technische projecten als omgevingsmanager succesvol heeft uitgevoerd en afgerond.
  • HBO werk- en denkniveau

Wensen

  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare kennis en ervaring op het gebied van Bereikbaarheidsvraagstukken (bedrijven, woningen en maatschappelijke organisaties), verkeersmaatregelen, veiligheids- en leefbaarheidsvraagstukken);
  • De aangeboden kandidaat heeft ervaring met voorbereiding en realisatie van reconstructies van de belangrijkste winkelstraat van een plaats met een minimaal bewonersaantal van 20.000 ;
  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare en actuele kennis op het gebied van vergunningen;

Competenties

1. Je kan goed luisteren, je kan je goed inleven in belangen en standpunten van anderen, zonder deze te veroordelen;

2. Je kan goed organiseren, je bent sociaal vaardig en communiceert makkelijk op elk gewenst niveau (mondeling en schriftelijk);

3. Je bent proactief beschikt over een helicopterview en je bent in staat verschillende inhoudelijke terreinen binnen het projectteam te betrekken en kan ervoor zorgen dat de output tijdig wordt geleverd;

4. Je bent een teamspeler, met oprechte interesse in mensen;

5. Je bent stressbestendig, daadkrachtig, flexibel en gestructureerd;

6. Je beschikt over politieke en bestuurlijke sensitiviteit.

Extra info

  • Standplaats: Heerenveen
  • Startdatum: 01-10-2024
  • Einddatum: 31-12-2028
  • Optie tot verlenging: 1 jaar
  • Uren per week: 12-16

De interviews zullen plaatsvinden op woensdag 11 september..

Locatie

Heerenveen

Publicatiedatum

05.07.2024

Publicatie eindigt

30.08.2024

Contactpersoon

Bruijn

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!