Adviseur Techniek -Modellen en Applicaties

Nieuw

Functie omschrijving

Het doel van de opdracht is het ondersteunen van het cluster Verkeer en Vervoer door het bemensen van de frontoffice gebruikersondersteuning, bestaande uit Centraal Beheer Modellen en het Steunpunt Verkeersprognoses. Hiermee lever je een bijdrage aan de adviezen van de functioneel beheerders, (regio)adviseurs en projectleiders van het cluster Verkeer en Vervoer aan gebruikers en toepassers van de verkeers- en vervoermodellen.

Bij het Centraal Beheer Modellen kunnen gebruikers van de modellen een aanvraag doen voor het model, middels het volgende werkproces:
-Een klant vult het aanvraagformulier in en doet een aanvraag voor het NRM/LMS of een van de overige modellen of modules1.
-De aanvraag wordt geregistreerd en de decentraal beheerder (collega bij RWS-regio of RWSWVL) wordt om goedkeuring gevraagd m.b.t. de aanvraag voor het NRM/LMS of de betreffende functioneel beheerder (collega bij RWS-WVL) voor de overige modellen en modules. Voor leveringen van in- en uitvoerproducten van het openbaar vervoer wordt goedkeuring gevraagd aan ProRail.
-Na goedkeuring worden de bestanden aan de aanvrager geleverd.
-Wanneer de centraal- of decentraal beheerder twijfels heeft bij de aanvraag of mogelijke risico’s ziet, wordt de aanvraag voorgelegd aan het beslisteam van het cluster Verkeer en Vervoer. Het beslisteam bespreekt gezamenlijk inhoudelijke en procesmatige issues rond de strategische verkeers- en vervoermodellen en neemt hierover een besluit.

Het Steunpunt Verkeersprognoses is het eerste aanspreekpunt voor de gebruikers en klanten van de verkeers- en vervoermodellen. De kandidaat beheert en coördineert de afhandeling van vragen welke bij het Steunpunt Verkeersprognoses terecht komen. Ook is de kandidaat het eerste aanspreekpunt voor inhoudelijke en technische vragen over modellen, modules en bestanden. De functioneel beheerders worden door het Steunpunt Verkeersprognoses ondersteund. De functioneel beheerders zijn verantwoordelijk voor de beantwoording van de vragen middels adviezen. Hiervoor kunnen zij eventueel ook 2e lijns ondersteuning van specialistische marktpartijen vragen. Het uiteindelijke advies wordt door de kandidaat, via het Steunpunt Verkeersprognoses, uitgebracht aan de klant.
De tijdinzet per week is afhankelijk van het aantal aanvragen en vragen die in die week binnen komen en is daardoor enigszins flexibel. Het aantal gevraagde uur per week voor deze opdracht is gemiddeld o.b.v. totale inzet per jaar. In de praktijk zal het zo zijn dat de ene week meer uren gemaakt moeten worden en de andere week minder uren. Kandidaat dient hier flexibel in te zijn en bij het uitvoeren van de werkzaamheden aan de randvoorwaarden te voldoen, zoals het binnen 48 uur (excl. weekenden) geven van een terugkoppeling aan de klant of aanvrager. In ieder geval rond de inbeheername van geactualiseerde referentieprognoses zal de tijdinzet hoger liggen dan gemiddeld, naar verwachting gemiddeld 2 dagen in de 2 weken voorafgaand aan de vrijgave van de geactualiseerde referentieprognoses.

Werkzaamheden

Verzorging van leveringen voor modellen, modules en bestanden (jaarlijks ongeveer 175 aanvragen):
-Beheren van de postbussen van het beheer van de modellen (bij voorkeur dagelijks). Op dit moment heeft elk model een eigen postbus, mogelijk dat dat in de toekomst verandert.
-Binnen 48 uur (excl. weekenden) terugkoppeling geven aan aanvrager en deze op de hoogte stellen over de doorlooptijd van de aanvraag.
-Uitvoeren van de reguliere leveringen, in overleg met de decentraal beheerders (collega bij RWS-regio) en functioneel beheerders (collega bij RWS WVL). Na aanvraag producten worden deze bij voorkeur binnen één week verstuurd, maar in ieder geval binnen twee weken.
-Bewaken van de afspraken die zijn gemaakt bij het beschikbaar stellen van de producten aan de klant. Het gaat hierbij onder andere om de teruglevering van resultaten van uitgevoerde toepassingen.
-Administreren van alle leveringen.
-Bijhouden van de actualisatielijst van de verschillende invoerproducten en hierover afstemmen met de betreffende functioneel beheerders. Input van de actualisatielijst komt van de gebruikers van de modellen.
-Leveren van een periodiek overzicht en diverse statistieken (managementinformatie) van alle leveringen aan opdrachtgever.

Samenstellen van set standaard leveringen voor modellen uit het portfolio van het cluster Verkeer en Vervoer:
-Samenstellen van een set standaard leveringen per modelperceel voorafgaand aan het vrijgeven van de NRM/LMS Referentieprognoses. Dit is vooralsnog2 in principe jaarlijks omstreeks 1 april en gaat volgens een standaard format.
-De standaard levering bestaat uit in- en uitvoerbestanden, documentatie en software om het NRM/LMS te kunnen toepassen.
-De sets met standaard leveringen zijn gereed op het moment van vrijgave van de referentieprognoses NRM/LMS.

Samenstellen van ad hoc set voor de NRM-percelen:
-Samenstellen van een ad hoc set per perceel en leveren van de ad hoc set aan de verkeerskundigen van de RWS-regio.
-De ad hoc set bestaat uit de standaard levering en enkele aanvullende producten die de verkeerskundigen van de RWS-regio gebruiken in hun dagelijks werk.
-De ad hoc set is gereed, uiterlijk 2 weken na het moment van vrijgave van de referentieprognose NRM/LMS.

Mobiliteitsscan:
-Verstrekken van licenties voor de Mobiliteitsscan, in overleg met de functioneel beheerder Mobiliteitsscan. (jaarlijks ongeveer 125 licenties)
-Leveren van periodiek overzicht van gebruikersstatistieken.
-Ondersteunen bij de organisatie van gebruikersoverleggen en cursussen voor de Mobiliteitsscan.
-Ondersteunen bij het versturen van de nieuwsbrief Mobiliteitsscan (2x per jaar).
-Ondersteunen bij het actueel houden van de handleiding van de Mobiliteitsscan (www.mobiliteitsscan-info.nl).
-Ondersteunen bij uitvoeren van klanttevredenheidsonderzoek bij gebruikers van de Mobiliteitsscan.

Steunpunt Verkeersprognoses (jaarlijks ongeveer 50 vragen):
-Beheren van de postbus van het Steunpunt Verkeersprognoses (bij voorkeur dagelijks).
-Administratie van de vragen, antwoorden en doorlooptijden die via het Steunpunt Verkeersprognoses binnen komen.
-Vragen van gebruikers en toepassers (klant) van onze modellen indien mogelijk zelf beantwoorden of anders doorzetten naar de functioneel beheerders (collega RWS WVL).
-Klant op de hoogte stellen over de doorlooptijd van de beantwoording van de vraag indien deze niet direct kan worden beantwoord.
-Verzenden van antwoorden en adviezen zoals aangegeven door de functioneel beheerder naar de klant. Vragen bij het Steunpunt worden binnen twee weken beantwoord.
-Omzetten van in- en uitvoerbestanden van het NRM/LMS naar een toegankelijk format zoals .csv, .shp of .ascii. Dit omdat niet alle gebruikers de beschikking hebben over Cube Voyager om de inhoud van deze bestanden te bekijken.
-Bewaken van de doorlooptijden van vragen en klant op de hoogte houden.
-Leveren van een periodiek overzicht en diverse statistieken (managementinformatie) van alle vragen aan opdrachtgever

Organisatie en voorzitten Landelijke Beheergroep:
-Plannen van vergaderingen van de Landelijke Beheergroep.
-Opstellen van de agenda voor de Landelijke Beheergroep.
-Voorzitten van het overleg en het bijhouden van afgesproken acties.
-Leveren van de actielijst van de vergaderingen van de Landelijke Beheergroep aan de opdrachtgever.

Functie eisen

  • Kandidaat beschikt aantoonbaar over minimaal 3 jaar kennis van en werkervaring met de verkeersmodellen NRM en/of LMS
  • Kandidaat beschikt aantoonbaar over een hbo- of wo-diploma in een relevante richting, zoals civiele techniek (met focus op verkeer en vervoer), logistiek, vervoerseconomie, econometrie of (toegepaste) wiskunde.
  • Kandidaat is minimaal 1x per maand een dagdeel op donderdag aanwezig op kantoor van WVL om daar de werkzaamheden uit te voeren.
  • Kandidaat is in staat om alle aanvragen en vragen binnen 48 uur te behandelen en terugkoppeling te geven over in ieder geval de doorlooptijd
  • Kandidaat beheerst de Nederlandse taal in woord en geschrift

Wensen:

  • De kandidaat heeft aantoonbaar ervaring met het werken voor of binnen een overheidsorganisatie.
  • De kandidaat heeft aantoonbaar ervaring met het werken voor of binnen Rijkswaterstaat.
  • De kandidaat heeft aantoonbaar affiniteit met gebruikerscommunicatie.
  • De kandidaat heeft aantoonbaar kennis en ervaring met verkeerskundige softwarepaketten: Cube Voyager of soortgelijk.
  • De kandidaat heeft aantoonbaar ervaring met verkeers- en vervoersmodellen, bij voorkeur strategische verkeers- en vervoermodellen.
  • De kandidaat heeft aantoonbaar ervaring met het voorzitten van overleggen
  • De kandidaat beschikt aantoonbaar over de genoemde competenties

Competenties

-Kandidaat kan overzicht behouden en is snel van begrip
-Kandidaat is resultaatgericht en heeft een hands-on mentaliteit
-Kandidaat is organisatiesensitief en beschikt over overtuigingskracht
-Kandidaat is omgevingssensitief.
-Kandidaat is flexibel ingesteld om maatwerk te kunnen afwegen tegen standaard processen
-Kandidaat kan zelfstandig werken
-Kandidaat heeft een proactieve instelling.
-Kandidaat is zeer nauwkeurig en kritisch ingesteld
-Kandidaat communiceert helder in zowel woord als schrift in het Nederlands.

Extra info

Startdatum: Z.S.M.
Einddatum: 31-05-2024
Optie tot verlengen:
Aantal uur per week: 6-10 uur
Locatie: Aan kandidaat wordt gevraagd minimaal 1 keer per maand een dagdeel op kantoor van RWS WVL aanwezig te zijn voor het uitvoeren van de werkzaamheden. Het cluster Verkeer en Vervoer zit afwisselend in Rijswijk en Utrecht; de kandidaat is vrij te kiezen welke locatie het beste past. Op de overige dagen is de kandidaat vrij in de locatie waar de werkzaamheden worden verricht.


Locatie

Utrecht

Publicatiedatum

29.06.2024

Publicatie eindigt

02.07.2024

Contactpersoon

Bruijn

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!

ZTalks gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.