Meer details
Match criteria
Dienstverband
- Detachering
Uurtarief
- 89,00
Duur
- 12 uur p/w, 10 mnd
Mobiliteitsadviseur
Nieuw
Functie omschrijving
In Zuid-Holland staan de komende tien jaar behoorlijk wat opgaven (aan onderhoud en aanleg wegen en spoor en woningbouw) op de planning die de bereikbaarheid van het gebied verder onder druk zullen zetten. We komen niet meer uit met -ieder project voor zich-, maar moeten gezamenlijk met alle partners in het gebied toe naar een gebiedsaanpak met een gebiedsagenda en een samenhangend pakket aan maatregelen. Eén van de projecten die Zuid-Holland Bereikbaar in dit kader uitvoert is de Reizigersaanpak Hofplein in Rotterdam. Voor deze klus zoeken we een mobiliteitsadviseur, die bezoekers van het centrum van Rotterdam kan faciliteren in ander reisgedrag, duurzamer, meer gespreid en bovenal minder met de auto over het Hofplein cq. door het centrum van Rotterdam. Interesse? Check dan de uitvraag!
Gebiedsgerichte aanpak Zuid-Holland Bereikbaar
Zuid-Holland is verdeeld in vijf gebieden, waaronder het gebied Rotterdam e.o. In dit gebied begint in het voorjaar van 2025 de renovatie en transformatie van het Hofplein in het centrum van Rotterdam. Na afloop van de werkzaamheden die zo’n 3 jaar zullen duren, is de autocapaciteit ten gunste van de verblijfskwaliteit van het plein, met zo’n 40% teruggebracht. Ook tijdens de werkzaamheden kunnen er al veel minder auto’s over het plein, en hebben ook andere reizigers (OV, fiets, lopen) hinder van de werkzaamheden. Alle reden om een reizigersaanpak te starten om de hinder zo veel mogelijk te minimaliseren, maar ook om toekomstvaste maatregelen voor te bereiden die feitelijk leiden tot duurzame gedragsverandering in het bereiken van het Hofplein e.o., en daardoor van het hele centrum van Rotterdam.
Voor deze reizigersaanpak is een plan van aanpak opgesteld, en één van de doelgroepen voor de bovenbedoelde maatregelen zijn bezoekers van het centrum van Rotterdam, reizigers dus die incidenteel in het centrum willen zijn voor bezoek aan horeca, retail, recreatieve bestemmingen, etc. Om invulling te geven aan deze lijn in het plan van aanpak zoeken we een mobiliteitsadviseur Bezoekersaanpak.
Bezoekers vormen een nog wat ongrijpbare doelgroep in het mobiliteitsbeleid. De samenstelling van de groep, de herkomsten én de bestemmingen zijn variabel. Daarom zoeken we een mobiliteitsadviseur die ideeën heeft hoe invloed uitgeoefend kan worden op deze ambigue doelgroep. We zoeken naar creatieve manieren om met de doelgroep in gesprek te komen, maar ook om diensten of ander aanbod van faciliteiten te ontwikkelen die ertoe leiden dat bezoekers anders reizen dan met de auto, of in ieder geval op andere momenten dan op de drukste uren van de dag. Parkeren op afstand en gebruik van het openbaar vervoer zijn daarbij handelingsperspectieven, maar wellicht ook andere vormen van dienstverlening op het gebied van deelmobiliteit, fiets of lopen.
De mobiliteitsadviseur die we zoeken maakt deel uit van een team met meerdere mobiliteitsadviseurs. Deze zijn in de lead voor andere doelgroepen, zoals bewoners en werkgevers/werknemers. Ook onderdeel van het team maken uit een verbinder met als achtergrond public design, een stakeholdermanager, en een data-analist/onderzoeker. Het team wordt aangestuurd door een projectleider. Het team werkt samen met vertegenwoordigers van het overkoepelende renovatieproject, waaronder een daartoe ingehuurd communicatiebureau. Het project kent samenhang met andere projecten met grootschalige werkzaamheden in en om Rotterdam, zoals A16/Kunstwerk 58, A20 e.a.
Gebiedsgerichte aanpak Zuid-Holland Bereikbaar
Zuid-Holland is verdeeld in vijf gebieden, waaronder het gebied Rotterdam e.o. In dit gebied begint in het voorjaar van 2025 de renovatie en transformatie van het Hofplein in het centrum van Rotterdam. Na afloop van de werkzaamheden die zo’n 3 jaar zullen duren, is de autocapaciteit ten gunste van de verblijfskwaliteit van het plein, met zo’n 40% teruggebracht. Ook tijdens de werkzaamheden kunnen er al veel minder auto’s over het plein, en hebben ook andere reizigers (OV, fiets, lopen) hinder van de werkzaamheden. Alle reden om een reizigersaanpak te starten om de hinder zo veel mogelijk te minimaliseren, maar ook om toekomstvaste maatregelen voor te bereiden die feitelijk leiden tot duurzame gedragsverandering in het bereiken van het Hofplein e.o., en daardoor van het hele centrum van Rotterdam.
Voor deze reizigersaanpak is een plan van aanpak opgesteld, en één van de doelgroepen voor de bovenbedoelde maatregelen zijn bezoekers van het centrum van Rotterdam, reizigers dus die incidenteel in het centrum willen zijn voor bezoek aan horeca, retail, recreatieve bestemmingen, etc. Om invulling te geven aan deze lijn in het plan van aanpak zoeken we een mobiliteitsadviseur Bezoekersaanpak.
Bezoekers vormen een nog wat ongrijpbare doelgroep in het mobiliteitsbeleid. De samenstelling van de groep, de herkomsten én de bestemmingen zijn variabel. Daarom zoeken we een mobiliteitsadviseur die ideeën heeft hoe invloed uitgeoefend kan worden op deze ambigue doelgroep. We zoeken naar creatieve manieren om met de doelgroep in gesprek te komen, maar ook om diensten of ander aanbod van faciliteiten te ontwikkelen die ertoe leiden dat bezoekers anders reizen dan met de auto, of in ieder geval op andere momenten dan op de drukste uren van de dag. Parkeren op afstand en gebruik van het openbaar vervoer zijn daarbij handelingsperspectieven, maar wellicht ook andere vormen van dienstverlening op het gebied van deelmobiliteit, fiets of lopen.
De mobiliteitsadviseur die we zoeken maakt deel uit van een team met meerdere mobiliteitsadviseurs. Deze zijn in de lead voor andere doelgroepen, zoals bewoners en werkgevers/werknemers. Ook onderdeel van het team maken uit een verbinder met als achtergrond public design, een stakeholdermanager, en een data-analist/onderzoeker. Het team wordt aangestuurd door een projectleider. Het team werkt samen met vertegenwoordigers van het overkoepelende renovatieproject, waaronder een daartoe ingehuurd communicatiebureau. Het project kent samenhang met andere projecten met grootschalige werkzaamheden in en om Rotterdam, zoals A16/Kunstwerk 58, A20 e.a.
Werkzaamheden
- Je identificeert doelgroepen binnen de groep bezoekers, en weet met hen contact te leggen over de werkzaamheden rondom het Hofplein en mogelijk handelingsperspectief gedurende de drie jaar durende werkzaamheden.
- Je zet deze handelingsperspectieven om in concrete activiteiten en projecten met als uitgangspunt de behoeftes van de reizigers, maar wel gericht op het effectbereik voor het project: minder auto’s over het Hofplein en de daarbij behorende duurzame gedragsverandering van deze lastig grijpbare doelgroep.
- Je past een werkwijze toe die zijn oorsprong heeft in service- of social design: ontwerpend onderzoekend tot de juiste interventies komen die aanslaan bij de doelgroep.
- Je werkt daartoe nauw samen met de data-analist/onderzoeker in het team.
- Je denkt met het team mee over de ontwikkeling van de aanpak, en komt daarin tot verrassende adviezen als de situatie daarom vraagt.
- Je voert gesprekken en maakt zo mogelijk smart afspraken met publiekstrekkers in het centrum van Rotterdam over het reisgedrag van hun klanten.
- Je ontwikkelt een maatwerk aanpak, maakt nul- en éénmetingen, monitort de voortgang en rapporteert erover (via het op te zetten projectdashboard).
- Je bedenkt en implementeert zo nodig ook slimme maatregelen die het reisgedrag van de bezoekers beïnvloeden.
- Je werkt vanuit het team Reizigersaanpak Hofplein en maakt daar actief onderdeel vanuit door, onder andere, vierwekelijks aanwezig te zijn bij het teamoverleg.
De opdrachtgever(s)
Het is druk in Zuid-Holland. Ruim 3,5 miljoen mensen willen elke dag vlot en veilig op pad. Werknemers gaan naar hun werk. Vracht- en bestelverkeer rijdt af en aan met goederen en pakketten. En publieksattracties en evenementen brengen ook veel mensen op de been. Hoe houden we onze regio bereikbaar? Want de economie groeit en dat trekt nog meer mensen en bedrijven aan. Ook worden er in onze regio zo’n 200 duizend woningen bijgebouwd en moeten veel wegen, bruggen en tunnels worden vervangen of gerenoveerd. Deze werkzaamheden leiden tot extra drukte op de wegen, op het water en in het openbaar vervoer. Als we niets doen, staan we in Zuid-Holland nog vaker stil. Daarom bundelen acht publieke organisaties hun krachten in de samenwerking Zuid-Holland Bereikbaar. In ons gezamenlijke uitvoeringsprogramma leiden we het verkeer in goede banen en stemmen we per gebied onze werkzaamheden op elkaar af. Tegelijkertijd helpen we reizigers en bedrijven te kiezen voor slimme en duurzame manieren van reizen en vervoer. Zo ontstaan nieuwe oplossingen en houden we met elkaar - overheden, (transport)bedrijven, werkgevers, bezoekers én bewoners - Zuid-Holland in beweging.
In Zuid-Holland Bereikbaar werken het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat, provincie Zuid-Holland, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, gemeente Den Haag, gemeente Rotterdam, ProRail en het Havenbedrijf Rotterdam samen aan de bereikbaarheid van Zuid-Holland.
In Zuid-Holland Bereikbaar werken het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat, provincie Zuid-Holland, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, gemeente Den Haag, gemeente Rotterdam, ProRail en het Havenbedrijf Rotterdam samen aan de bereikbaarheid van Zuid-Holland.
Functie eisen
- De kandidaat gaat akkoord met detachering
- De kandidaat heeft minimaal een afgeronde HBO opleiding
- Kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare ervaring in het gebied van mobiliteitsadviseur/-management
- Kandidaat heeft een zelfgeschreven motivatie toegevoegd in het CV.
- Een achtergrond in service- of social design is een vereiste, evenals de empathische vaardigheden die daarbij horen.
- Kennis en ervaring met het adviseren van overheden en bedrijven om aan de slag te gaan met mobiliteitsmaatregelen voor hun bezoekers en klanten.
- Kennis en ervaring met het werken in een stedelijke omgeving met veel interne en externe stakeholders.
- Bekendheid met de ontwikkelingen in het vakgebied, de markt (vraag en aanbod), en van toepassing zijnde regelgeving
- In staat zijn om te verbinden en tot samenwerkingen te komen
- HBO- of universitair werk- en denkniveau
- Minimaal vijf jaar werkervaring met het ontwerpen van diensten voor doelgroepen wiens gedrag beïnvloed moet worden.
- We verwachten naast je CV een scherpe motivatiebrief, waarin je vertelt over jouw referentieproject.
Wensen:
- Kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring in het gebied van mobiliteitsadviseur/-management.
- Kennis van het gebied Rotterdam en omgeving
- Minimaal één referentieproject uitgevoerd gericht op gedragsbeïnvloeding van een ambigue doelgroep als bezoekers.
- Inhoudelijke kennis van de werkvelden van Zuid-Holland Bereikbaar is een pre.
- Netwerk bij de samenwerkende partners van Zuid-Holland Bereikbaar is een pre.
Competenties
- Kennis
- Vertrouwen
- Uitstekende communicatieve vaardigheden
- Proactief zijn,
- Inhoudelijk sterk
- Analytisch
- Resultaat- en actiegericht.
Extra info
Startdatum: 10-06-2024, de startdatum wordt in onderling overleg bepaald.
Einddatum: 01-04-2025
Optie tot verlengen: 2x met een jaar
Aantal uur per week: 12 uur
Bij gebleken geschiktheid kan inzet (met een afwijkend aantal uren ten opzichte van waarvoor initieel is ingehuurd) op andere (deel)projecten tot de mogelijkheden behoren. Daarnaast is er een optie voor urenuitbreiding bij een groter takenpakket binnen het team.
Locatie
Delft
Publicatiedatum
23.05.2024
Publicatie eindigt
31.05.2024
Contactpersoon
Bruijn
Van loondienst naar zelfstandiger?
Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!
Neem contact met ons op
Nog "geen" zelfstandige? Misschien past detacheren dan bij jou?
Gerelateerde opdrachten: