Adviseur openbare orde en veiligheid Jeugd en Veiligheid

Nieuw

Functie omschrijving

Als adviseur openbare orde en veiligheid ligt jouw focus op het thema Jeugd en Veiligheid. Je bent verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling en advisering op het gebied van jeugd en veiligheid aan de burgemeester en voert regie op de uitvoering.

Jij richt je (in eerste instantie) op de volgende 3 kerntaken. Hier is waar jij je hard voor maakt en – samen met jouw team - concrete resultaten op behaalt:

  1. Integrale aanpak van problematische jeugdgroepen

Je zet de integrale aanpak van problematische jeugd(groepen) stevig neer binnen Gooise Meren en je bent verantwoordelijk voor de (door)ontwikkeling van deze aanpak. Je adviseert het college en de burgemeester over het terugdringen van jeugdoverlast en jeugdcriminaliteit. Daarnaast heb je een verbindende rol binnen het sociaal en veiligheidsdomein.

  1. Versterken onderlinge samenwerking op het gebied van zorg, ondersteuning en overlast jeugd- en jongerengroepen

Je neemt hierin de rol van procesregisseur op je. Dit betekent dat je nauw contact onderhoudt met alle lokale partijen die te maken hebben met zorg, ondersteuning en aanpak jeugdoverlast. Je bent een natuurlijke netwerker; je maakt gemakkelijk contact, je creëert draagvlak voor jouw ideeën en maakt duidelijke afspraken met de partners over te bereiken resultaten.

Je organiseert en faciliteert werkafspraken met alle betrokken partners. Hierbij zoek je ook de samenwerking op met scholen. Deze samenwerking is belangrijk om de vroegsignalering van risicogedrag te versterken. Je bewaakt de voortgang van gemaakte plannen, afspraken, interventies en de resultaten. Je verbindt de partijen op het gebied van jeugd en veiligheid die elkaar niet voldoende weten te vinden.

  1. Doorontwikkeling en uitrol van de Persoonsgerichte Aanpak (PGA)

De PGA is een integrale, op de jeugdige en het gezinssysteem gerichte mix van bestuurlijke, straf-, zorg- en overige interventies. Met de inzet van deze aanpak willen we het (verder) afglijden van de jeugdige naar de criminaliteit voorkomen, hardnekkige patronen van criminaliteit en overlast doorbreken en/of herhaling voorkomen.

Jij bent de procesregisseur van ingewikkelde casussen waarbij sprake is van overlast of criminaliteit in combinatie met zorg. Je houdt je vooral bezig met het door ontwikkelen van de PGA in samenwerking met de lokale zorg- en veiligheidspartners, Zorg- en Veiligheidshuis, politie en het Openbaar Ministerie.

Samenvattend
Gezamenlijk vormen deze 3 punten de basis voor onze integrale aanpak jeugd en veiligheid. Sommige processen lopen al, andere processen moeten nog opgezet en uitgewerkt worden. Jij zorgt ervoor dat je deze 3 taken in samenhangend verband oppakt en een goede basis neerzet voor onze integrale aanpak.

De opdrachtgever(s)

Werken bij Gooise Meren is samen wonen, werken, ondernemen en plezier maken in een groen gebied met een rijke geschiedenis.

Gooise Meren is de jongste gemeente van het Gooi. Sinds 1 januari 2016 is de gemeente ontstaan uit een fusie van Bussum, Muiden, Muiderberg en Naarden. Het gebied barst van de historie en cultuur en staat bekend om zijn prachtige natuurgebieden en waterrijke omgeving aan het Naardermeer en IJmeer.

De gemeente heeft ongeveer 57.000 inwoners en 380 medewerkers. Al deze mensen hebben eigen kwaliteiten en talenten. Ze verschillen in overtuigingen, karakter, achtergrond, leeftijd en interesses. We vinden het belangrijk om dit terug te zien in onze organisatie. Die diversiteit zorgt betere inzichten en resultaten.

Samen met inwoners, ondernemers en andere partijen werken we aan een omgeving waarin iedereen zich thuis voelt. Samen zoeken we continu naar mogelijkheden om Gooise Meren te blijven verbeteren.

Functie eisen

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als adviseur openbare orde en veiligheid met het taakveld jeugd en veiligheid;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met de aanpak via strafrechtelijke, bestuursrechtelijke en preventieve lijn; ( bestuurlijke maatregelen/burgemeestersbevoegdheden)
  • Afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;

Wensen (weging)

  • Aantoonbare kennis én werkervaring van/met de Algemene wet bestuursrecht, openbare veiligheid/integrale veiligheid of bestuurskunde; (vermeld deze duidelijk in het cv) (35 punten);
  • Een Afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van Recht, Criminologie, Integrale Veiligheid of Bestuurskunde (15 punten);
  • Minimaal 3 jaar werkervaring in de afgelopen 5 jaar als adviseur veiligheid en/of juridische beleidsmedewerker; (25 punten);
  • Beschikbaar per 1 mei 2024 voor 24 uur per week (eerdere start is bespreekbaar)(25 punten);

Competenties

  • Je een verbinder, die met gemak contacten legt en zijn professionele netwerk onderhoudt;
  • Je bent beleidsmatig en analytisch sterk;
  • Je hebt uitstekende communicatieve en sociale vaardigheden;
  • Je hebt gevoel voor bestuurlijke verhoudingen en weet hierop in te spelen;
  • Je bent een loyale, verantwoordelijke collega;
  • Je houdt – ook in drukke tijden – goed het overzicht en weet de juiste prioriteiten te stellen;
  • Je bent een fijn persoon om mee samen te werken.

Extra info

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: op woensdag en in overleg.

Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op woensdag 6 maart 2024 van 10.00 uur tot 16.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 4 maart 2024 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van de inhuuropdracht.

Locatie

Bussum

Publicatiedatum

21.02.2024

Publicatie eindigt

28.02.2024

Contactpersoon

Foeken

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!