Adviseur / projectleider verduurzamingsopgave gemeentelijk vastgoed

Functie omschrijving

De afdeling Vastgoed en Grond

De afdeling Vastgoed en Grond beheert en onderhoud nagenoeg al het gemeentelijk vastgoed. Het vastgoeddeel bestaat uit portefeuillemanagers, technisch beheerders, projectleiders en de collega’s van de verhuuradministratie. De verduurzamingsopgave is 1 van de belangrijkste opgaven voor de komende jaren. Daarvoor zoeken wij een adviseur / projectleider die ons via een 2-tal concrete opdrachten helpt bij deze opgave.

Werkzaamheden

Opdracht 1: opstellen routekaart verduurzaming gemeentelijk vastgoed
Apeldoorn wil graag een voorbeeldfunctie vervullen als het gaat om de verduurzaming van het gemeentelijk vastgoed. Op dit moment wordt daarbij met name ingezet op energiebesparende maatregelen die zich maximaal in 20 jaar terug kunnen verdienen. Daarbij is nog geen sprake van een naar de toekomst toe gestructureerde aanpak voor de bredere verduurzaming van ons gemeentelijk vastgoed. We willen toe naar een ‘routekaart verduurzaming gemeentelijk vastgoed’ die helderheid geeft op de wijze waarin we met het gemeentelijk vastgoed invulling geven aan de overall doelen op het gebied van duurzaamheid.

De gemeenteraad is toegezegd dat we in de komende maanden toewerken naar een routekaart voor de verduurzaming van ons gemeentelijk vastgoed. In deze routekaart verwachten we dat minimaal de volgende onderdelen terugkomen:

1. Ophalen en vaststellen gemeentebrede ambities en kaderstelling op het gebied van duurzaamheid (circulariteit, klimaatadaptatie (o.a. vergroening en energietransitie).

2. Nadere vertaling van punt 1 naar specifieke doelen en uitgangspunten voor de verduurzaming van het gemeentelijk vastgoed.

3. Strategie en werkwijze

a. Visie op verduurzaming

b. Samenwerking met partners (waaronder verbonden partijen)

c. Structuur waarlangs we de opgave willen realiseren

d. Volgordelijkheid (afweging en prioritering) aan te pakken panden en maatregelen

e. Scenario’s en doorlooptijd

4. Monitoring van de opgave

5. Informatievoorziening richting college en raad.

6. Zicht op benodigd budget voor verduurzamingsopgave, in ieder geval voor de komende 6 jaren (zie ook opdracht 2).

7. Werkwijze budgetaanvragen bij raad.

Om de verduurzamingsopgave tijdig en adequaat op te pakken, is het wenselijk deze op een effectieve wijze te beleggen binnen de afdeling en voldoende formatie daarvoor beschikbaar te hebben. Onderdeel van opdracht 1 is om op beide punten tot een advies te komen.

Opdracht 2: Uitwerken verduurzamingsopties voor de korte termijn (1-6 jaar)
We hebben de afgelopen periode in beeld gebracht wanneer bij welk pand sprake is van een majeur investeringsmoment (MIP-moment)*. Voor de objecten waarbij dit moment in de komende 6 jaren valt, willen we inzichtelijk hebben welke duurzaamheidsmaatregelen mogelijk zijn, passend bij de ambities en uitgangspunten die in fase 1 van de opdracht zijn uitgewerkt. Daarbij brengen we ook in beeld welke andere behoeften of wensen er zijn t.a.v. deze panden (toegankelijkheid, wensen gebruikers, beleidsafdelingen) en in hoeverre continuïteit van het gebruik van het pand ook voor de komende jaren gegarandeerd is. Een eerste raming van de bijbehorende investeringen is onderdeel van de opdracht.


Opdracht 2 kent een afhankelijkheid van opdracht 1 als het gaat om de kaders die we gaan toepassen voor het verduurzamen van ons vastgoed. Voor de overige wensen die er zijn (toegankelijkheid, wensen gebruikers e.d.) kan gelijktijdig met opdracht 1 al een start worden gemaakt.

* MIP-moment: het moment dat een pand vlgs Meerjaren-Investerings-Plan aan een grootschalige renovatie/upgrading toe is.

Functie eisen

  • aantoonbare ruime en actuele kennis en ervaring met verduurzaming van maatschappelijk vastgoed
  • aantoonbare werkervaring met soortgelijke opdrachten, bij voorkeur bij gemeenten.

Competenties

  • De kandidaat/ de kandidaten kan/ kunnen helder communiceren en is/zijn in staat anderen mee te nemen in zijn/ hun verhaal. De kandidaat/ de kandidaten staat/ staan en blijven daarbij goed in verbinding met anderen.
  • De kandidaat/ de kandidaten is/zijn in staat om goed te luisteren naar wensen / eisen van anderen vragen waar nodig goed door.
  • De kandidaat/ de kandidaten is/ zijn in staat om door te pakken (resultaatgericht)
  • Er is een goede match tussen de kandidaat/ de kandidaten en direct bij opdracht betrokken interne medewerkers.

Extra info

  • Startdatum 21-11-2022
  • Einddatum 21-05-2023
  • Optie tot verlenging 1 x 3 maanden
  • Uren per week 24-36

Locatie

Winterswijk

Publicatiedatum

02.11.2022

Publicatie eindigt

09.11.2022

Contactpersoon

Sen

Van loondienst naar zelfstandiger?

Ben je nog in vaste dienst, maar je wilt als zzp' er voor jezelf beginnen? Spannende beslissing! Wij helpen je graag bij de overstap van een vaste baan naar een zzp, freelance, interim of detachering opdracht!